Klargjør siden...
Annonse
Annonse
MC-avisa

Yamaha Oslo:

Fra trafikkskole til MC-butikk og noe i mellom

Yamaha Vinterbro/Oslo har fyllt butikken til randen med motorsykler og varer til de mange besøkende. Unge med og uten foresatte møtte til Ungdommens dag.
 Foto: Peter Ozsvat Carlsson

Yamaha Vinterbro/Oslo har fyllt butikken til randen med motorsykler og varer til de mange besøkende. Unge med og uten foresatte møtte til Ungdommens dag. Foto: Peter Ozsvat Carlsson

11. mars kunne det virke som hele Oslo var i Holmenkollen for å få med seg verdenscupen i langrenn. Det var likevel et ikke ubetydelig oppmøte på Yamaha Vinterbro på Kalbakken i Oslo. Her ble det arrangert en dag for de unge – ungdommens dag. Forhandleren satser stort på Yamaha motorsykler og kjøreutstyr fra Dainese. Med en bakgrunn fra kjøreskoler, følger fokuset på de unge og nye trafikanter helt naturlig.

Publisert:

Sist oppdatert: 17.04.2023 kl 15:20

Første gang publisert i MC-avisa nr. 3-23

FKX Invest AS, som eies 28 % av Omar Raja kjøpte Yamaha Vinterbro AS for over ett år siden. Han ser mange synergier mellom det å drive MC-butikk og kjøreskole.

Omar forteller at dette første driftsåret har vært lærerikt og fylt med nye utfordringer. Tidligere har Yamaha Vinterbro vært drevet av Anne-Mette og David Grelland, som har gjort en kjempejobb i å bygge en vellykket butikk, forteller Omar Raja. Nå som Omar Raja har blitt kjent med butikken og bransjen, ser han klart hva som skal til for å ta butikken til neste nivå.

– Første året kan jeg ikke kalle det mitt år, egentlig. Fordi Anne-Mette og David var med og hjalp meg masse. Jeg ser på det kommende året som mitt første år, det første året der jeg driver butikken selv. Tidligere så har det vært Yamaha Vinterbro, og det har gått bra. Nå vet jeg hva som skal til for veien videre. Hvilke tiltak jeg må gjøre for å få butikken på neste nivå. Hva jeg må gjøre for å trekke flere kunder og hvilke tiltak som må til. Anne-Mette og David har i 25 år gjort en kjempejobb. Det er nesten helt utrolig at de har klart å jobbe her så mange år og bygget noe som er så bra. Så jeg er veldig glad for å ha fått muligheten til å ta med dette videre.

Inngangspartiet til Yamaha Vinterbro/Oslo på Kalbakken i Oslo.
 Foto: Peter Ozsvat Carlsson

Inngangspartiet til Yamaha Vinterbro/Oslo på Kalbakken i Oslo. Foto: Peter Ozsvat Carlsson

FKX Invest AS eier også Førerkortexperten, som inkluderer fire trafikkskoler i Oslo og en på Strømmen. Omar ser gode synergier mellom trafikkskolen og MC-butikken, og hvordan de kan knytte bedriftene sammen og få mest mulig ut av det. Tanken er at trafikkskolen kan sende elevene videre til butikkene og dermed øke kundegrunnlaget. Omar forteller at de har planer om å bygge et klasserom inni butikken, hvor alle kundene kan få MC-undervisning fra butikken. Sammen med verksted, et tilbud av både nye og brukt MC samt kjøreutstyr, ønsker selskapet bli et sted for motorsyklisten fra krybbe til grav.

Yamaha Vinterbro AS er Norges største Yamaha-forhandler og store på Dainese. Omar sier at Yamaha Oslo ønsker å fortsette å satse på Dainese og bli større på utstyr med bredere utvalg og noe for enhver.

Satsningen på Dainese er både på skinnutstyr og mer casual bekledning.
 Foto: Peter Ozsvat Carlsson

Satsningen på Dainese er både på skinnutstyr og mer casual bekledning. Foto: Peter Ozsvat Carlsson

Den pågående trenden hvor flere motorsyklister går ned i kubikk, føler han ikke stort på. Omar forteller at Yamaha Vinterbro/Oslo selger mye av den populære MT-07 og andre Yamaha-modeller med mindre motor – da Yamaha egentlig ikke produserer mange modeller med store motorer. Omar mener at man ikke trenger så mye kubikk for å ha det gøy på veien. Man kan få mer enn nok med en 700 eller 900 cc.

Yamahas MT-125 er svært populær.
 Foto: Peter Ozsvat Carlsson

Yamahas MT-125 er svært populær. Foto: Peter Ozsvat Carlsson

Til tross for Ungdommens dag, skinte også råskinnene.
 Foto: Peter Ozsvat Carlsson

Til tross for Ungdommens dag, skinte også råskinnene. Foto: Peter Ozsvat Carlsson

– Selv tenker jeg at 1300 kubikk er optimalt for meg, ikke på grunn av motorstørrelsen, men fordi jeg som en stor mann behøver en fysisk stor motorsykkel. 700 kubikk er nok og 900 kubikk er mer enn nok for hvermannsen.

Yamaha Oslo jobber aktivt for å nå forskjellige kundegrupper. De har hatt arrangementer med Senior MC og har nå lansert et event for å trekke flere unge til butikken. Omar Raja forteller at de snart vil ha en kveld kun for MC-damer, hvor de skal introdusere nye produkter og få en bedre forståelse for hva kundene vil ha fra butikken.

– Vi har allerede mye til kjøreutstyr til damer, men vi ønsker å spørre de besøkende hva de vil ha, for så å kunne ha dette i butikken fremover. Derfor passer det perfekt å arrangere en egen kveld for damene.

Til slutt snakker Omar om den elektriske fremtiden. Han tror at den elektriske trenden vil ta lenger tid å slå gjennom i MC-bransjen enn i bilbransjen, men at det uansett er viktig å satse på denne utviklingen. Yamaha Vinterbro AS har allerede startet med elektriske NEOS, og i fremtiden vil Yamaha i Oslo ta inn Yamaha e-bikes.

– Vi har startet med NEOS. E-bikes kommer til oss neste år. Vi hadde ikke kapasitet til å starte med det i år, er det ærlige svaret. Du ser at akkurat nå er butikken er full av nyheter, og når du starter noe nytt, så må du gi den plass og tid, og det hadde vi ikke. Men NEOS har vi hatt i butikken siden i fjor høst. NEOS har vi veldig tro på. Den er veldig fin, god å kjøre og batteriet er veldig bra. Den leverer nesten det den sier, og det er jo et godt tegn. Fremtiden er elektrisk, det har vi jo sett i bilbransjen nå. Det vil jo bli gjeldende i MC-bransjen også, men jeg tror det vil ta litt lenger tid enn med bil. Men vi satser, så vi er positive til Yamaha sin NEOS-satsing. Så vi syns det er bra.

Yamaha Vinterbro AS vil nå skifte navn til Yamaha Oslo. Omar Raja mener at dette vil gi butikken et tydeligere markedsnavn og gjøre det lettere for folk å finne butikken.

– Yamaha Vinterbro AS har vært firmanavnet i alle år. Det som er at vi ligger jo ikke på Vinterbro lengre. Så vi har kunder daglig som er på Vinterbro, og jeg tenker hvor er dere. Vi skal lage noe som heter Nickname. Altså navn ut mot kunder. Yamaha Vinterbro AS vil jo være Yamaha Vinterbro AS, men vi skal ha Yamaha Oslo som blir vårt merkenavn. Det er bare for å fortelle at vi holder til i Oslo. Og jeg tror nok at det å ha Oslo i navnet vil gjøre at mange flere vil komme til oss. Det er ikke alle som vet hvor Vinterbro er. Alle har en relasjon til Oslo. Og så er det at vi starter med en blanke ark. Så vi får en fri start med navnet Yamaha Oslo.

Omar Raja og Stein Ove Salvesen fra Yamaha Vinterbro/Oslo.
 Foto: Peter Ozsvat Carlsson

Omar Raja og Stein Ove Salvesen fra Yamaha Vinterbro/Oslo. Foto: Peter Ozsvat Carlsson

Avslutningsvis, når startet din MC-interesse, Omar?
– Jeg har alltid hatt MC-interesse – så langt bak jeg kan huske. Jeg tok lappen litt senere i livet, det var fordi jeg var litt for glad i fart og ikke moden for MC. Da jeg var på ferie, så kjørte vi alltid mye. Det som fikk meg til å komme i gang, var det at noen venner av meg begynte å kjøre aktivt. Og da de var på tur, så sa de at ja, synd du ikke var med, det var mye moro. Og da tenkte jeg: Vet du hva, nå må jeg bare komme i gang. Nå er jeg voksen nok til å kjøre MC som man skal kjøre MC, uten å overdrive. Jeg har ikke angret et sekund, det er kjempegøy. Så det er alltid gøy å reise på tur med venner på motorsykler. Og om du ikke reiser med venner, så møter du MC-folk på veien, alle er venner uansett. Det er et kjempemiljø.

Det blir spennende å følge det første selvstendige året til de nybakte eierne av Yamaha Vinterbro, som når blir hetende Yamaha Oslo. Lykke til!

I disse dager lanserer Yamaha Oslo sin nye logo. Etterhvert vil navnet Vinterbro forsvinne fra logoen.

I disse dager lanserer Yamaha Oslo sin nye logo. Etterhvert vil navnet Vinterbro forsvinne fra logoen.

Annonse
Annonse