Tips oss:
Tips
99328760
Kontakt
Artikkelen fortsetter etter annonsen.
Foto: Yamaha Motor
50 år med seire. 50 år med innovasjon. 50 år med YZ.
Pressemelding
Publisert: 29.07.2023 kl 12:15
Sist oppdatert: 29.07.2023 kl 12:16
Yamaha er skapt for racing. Fra dag én har Yamaha hatt fokus på konkurranseaktiviteter. For 50 år siden lanserte Yamaha de første serieproduserte YZ-motocrossmodellene – det samme året som selskapet vant sitt første verdensmesterskap i motocross noensinne med Hakan Andersson på en racingutgave av YZM250. Det var begynnelsen på en ny æra for sporten, og i løpet av det siste halve århundret har Yamaha etablert seg som et av de mest innovative og konkurransedyktige merkene i klassene for 4-takts- og 2-taktssykler.
Yamaha markerer dette viktige øyeblikket i selskapets historie med en helt ny YZ250F. Den erskapt med basis i den enorme kunnskapen som er oppnådd i løpet av et halvt århundre med konkurranser i alle de store GP-kategoriene.
For å feire 50 vellykkede år siden de første Yamaha YZ-modellene fikk en varig innvirkning på motocrossverdenen, inkluderer 2024-serien eksklusive 50 Anniversary Edition-modeller avYZ250F, YZ450F, YZ250 og YZ125 Med racinghvitt design, lilla sal, svarte hjul og lilla/rosa grafikk i retrostil, gir disse 50 Anniversary Edition alle Yamaha-førere sjansen til å være en del av denne helt spesielle anledningen.
50th Anniversary Edition fargene er inspirert av de dristige designene som ble brukt på YZ250 og YZ125 på midten av 1990-tallet – en periode som snart ble etterfulgt av ankomsten av den første YZ 4-takteren i 1998 og som representerte begynnelsen på en ny æra med «YamahaBlue»-farger for selskapets Off Road Competition-modeller.
Introduksjonen av den nye YZ250F forsterker utvalget og gjør 2024 Yamaha Off Road Competition-serien sterkere enn noensinne – med et variert utvalg av 4-taktere, 2-taktere ,motocross og enduro samt ungdoms- og barnesykler.
Ny generasjon YZ250F: Lettere, skarpere og mer avansert
YZ250F 50th Anniversary Edition
YZ250F har bevist uten tvil at det er en av de mest konkurransedyktige 250cc 4-takts crossereuansett nivå. Med en fremragende seierrekke i Motocross Grand Prix og US Supercross – samt tre MX2-verdensmesterskap på rad – er denne sykkelen en født vinner.
For modellåret 2024 introduserer Yamaha den nye generasjonen YZ250F med en helt nyYZ450F-basert ramme, ultrakompakt design, økt eff ekt ved middels til høy hastighet og forbedrede innstillingsfunksjoner med den nye Power Tuner-appen. Ved å beholde de anerkjente styrkene til den eksisterende modellen, er 2024 YZ250F designet for å være enklere, jevnere og raskere.
Helt ny YZ450F-basert aluminiumsramme Den nye generasjonen YZ250F er utstyrt med en helt ny aluminiumsramme som har bevist sine fordeler på den nyeste YZ450F. Denne nye rammen gir lettere og enklere håndtering og gir mer feedback – slik at føreren kan presse den hardere og utnytte YZ250Fs kraftige dreiemomentved lavt og middels turtall bedre.
Den viktigste forbedringen på den nye lette rammen er flyttingen av hovedrøret, som nå er 15mm lavere – en betydelig endring som sentraliserer sykkelens masse for bedre håndtering, smidighet og raskere retningsendringer. Det nye hovedrøret er også tynnere og lettere, ogbidrar til redusert vekt på den nye YZ250F.
For å matche det nye hovedrøret er tankfestene også montert mye lavere på 2024-modellen. Rammens bakre del har en ny U-formet profil som endrer rammens stivhetsbalanse for å oppnåen perfekt grad av kontrollert fleksibilitet. Med det reviderte oppsettet som gir et lavere tyngdepunkt, kombinert med forbedret støtdemping, gir det nye chassiset følelsen av enhet mellom fører og maskin og sørger for raskere og smidigere svinger.
Helt nytt slankt design med flatere sete Det helt nye karosseriet gir den nye YZ250F et mye strammere, lettere og slankere utseende, og dette bidrar til å gjøre sykkelen enklere, jevnere og raskere. Det komplette karosseriet er nytt for 2024, og er i likhet med den nye rammen basert på det vellykkede designet som brukes på den nyeste YZ450F.
Dekselbredden er 50 mm smalere, noe som gjør det lettere for føreren å flytte kroppsvekten fremover. Førermobiliteten forsterkes også av det nye sømløse setet som er 6 mm smalere og også mye flatere, og hvor høydeforskjellen mellom foran og bak er redusert med 15 mm for 2024-modellen.
Den kompakte, nydesignede forskjermen fremmer bedre luftstrøm til radiatorene for forbedret kjøleeffektivitet, og den korte og flate bakskjermen og de slanke sidepanelene forbedrer ytterligere det stramme og lette utseendet til denne nye generasjonen 250cc 4-takter.
Revidert førerergonomi Diskré, men betydelige forbedringer er gjort i ergonomien til YZ250F, med blant annet detaljendringer i geometrien til førertrekanten. Det nye flatere setet er 5 mm høyere, mensfothvilerne er montert 5 mm lavere, noe som gir en total økning på 10 mm for en mer fleksibel benstilling. Styreposisjonen er flyttet bakover og nærmere føreren, og sammen med de nyesete- og fothvilerposisjonene gir dette forbedret ergonomi og økt kontrollerbarhet, slik at føreren kan utnytte smidigheten til det nye chassiset.
Optimaliserte KYB-fjæringsinnstillinger: KYB-fjæringen er allment ansett som en av de beste i klassen, og for 2024 er den nye generasjonen YZ250F-gafler og -bakdempere lagt til for å få optimal utnyttelse av den nye rammen. Reviderte demperinnstillinger foran og bak gir forbedret støtdemping og grep, og et nytt håndjusterbart kompresjonsdempingssystem på forgaffelen gjør oppsettet av fjæringen raskere og enklere.
For ekstra beskyttelse mot riper og smuss trekkes gaffeldekslene videre rundt sidene av de indre rørene, og for økt holdbarhet er KYB-gaffelen utstyrt med nye langleppede tetninger som forhindrer smussinntrengning.
Forbedret følelse i bakbremsen Bakbremsen spiller en nøkkelrolle ved retningsendringer så vel som effektiv svinginngang og også når du justerer maskinens vinkel når den er i luften, og graden av følelse som overføres til føreren er avgjørende for å opprettholde kontrollen. Derfor er YZ250F utstyrt med en ny bremseslange bak med redusert stivhet, noe som forbedrer doseringen av bremsekraften og gir føreren en mer presis kontroll.
Økt ytelse med eff ektiv luftstyring og FI-innstilling YZ250F er utstyrt med et nytt og høyeffektivt luftstyringssystem, og luft kommer nå inn i luftboksen via et nytt bakre kanalsystem som finnes på YZF450F-vinnersyklene fra MXGP og AMA SX. Det kompakte nye designet har kanaler i de nye sidepanelene, rammen og tanken som fører frisk luft inn i et nytt rundt luftfilter med 30 % økning i ren-side-kapasitet, og det nedre huset er nå laget av gummi i stedet for plast for å fremme luftinnsugspulsering. Det nye luftstrømsdesignet i den bakre kanalen bidrar til økt ytelse i middels- og høye hastigheter og ved høye turtall på 250cc 4-taktsmotoren.
En ny ECU har oppdatert drivstoff - og tenningsinnstilling og er designet for å optimalisere ytelsene ved de ulike motorendringene. Førere som er kjent med den nåværende modellen, kommer til å føle den økte ytelsen i området fra middels til høyt turtall, sammen med sykkelens legendariske dreiemoment fra lavt til middels turtall, gjør den nye YZ250F enda mer konkurransedyktig under alle forhold.
Kamkjede med lav friksjon YZ250F-motoren er kjent for sitt sterke dreiemoment fra lavt til middels turtall, samt sitt høyenivå av kjørbarhet under forskjellige forhold, og disse styrkene har gjort den til en av de ledende 250cc 4-takterne i motocross. Yamahas ingeniører har konsentrert seg om å beholde alle depositive egenskapene til denne vinnermotoren for 2024, samtidig som de har fokusert på å øke høyhastighetsytelsen.
For å utnytte den økte ytelsen er YZ250F utstyrt med et nytt lavfriksjons kamkjede som er bredere og mer holdbart. DOHC-motoren har også nye kamkjededrev samt nye strammeinnstillinger som optimaliserer effektiviteten til den oppgraderte motoren. Nytt justerbart antispinnsystem 2024 YZ250F er utstyrt med et nytt antispinnsystem med to nivåer samt en AV-funksjon. Dette systemet drives av den nyeste Power Tuner-appen, og er designet for å gi føreren økt kontroll på våte eller løse underlag – og ved å forhindre at maskinen mister grepet, kan føreren konsentrere seg fullt ut om banen foran seg.
Startstyringssystem YZ250F drar nytte av et nytt startstyringssystem med "turtallsgrense"-funksjon som gir førerenmuligheten til å stille inn maksimalt turtall mellom 6.000 o/min og 11 000 o/min i trinn på 500o/min. Denne startstyringen gjør at førere kan krysse startstreken med full gass og konsentrereseg fullt ut om å få det best sporet.
Når startstyringssystemet oppdager at starten er gjennomført, slås turtallsbegrensningsfunksjonen av automatisk. Når sykkelen settes i tredjegir, deaktiveres startstyringssystemet.
Neste generasjon forenklet Power Tuner-app Yamahas Power Tuner-app er en av de viktigste nyutviklingene de siste årene. Selskapet var en pioner innen trådløs motorjustering, og den nyeste systemgenerasjonen er designet for å være enda enklere å bruke. 2024 YZ250F Power Tuner-appen har nå et hurtigtuningalternativ med et rullefelt som går fra mykt til aggressivt. Det er det enkleste og mest intuitive systemet som noen gang er brukt på sykkelen, og det er designet for superrask justering.
Og den nyeste Power Tuner beholder 4x4-matrisen som tillater detaljerte innstillingsendringer designet for profesjonelle team som ønsker å oppnå den ultimate ytelsen – og det er en ny multifunksjonsbryter som gjør det mulig for YZ250F-føreren å bytte mellom to opplastede innstillinger i løpet av en økt.
Power Tuner-appen kan også brukes til å stille inn YZ250Fs antispinn- og startstyringsparametere, og systemet kan også registrere data runde for runde, slik at teametog føreren kan evaluere effektiviteten til forskjellige innstillinger. Videre har appen en del forfjæringsoppsett som gir råd og foreslåtte innstillinger som passer til forskjellige kjøresituasjoner. YZ250F 50th Anniversary Edition Det er 50 år siden Yamaha-merket entret motocrosscenen med sine første produksjonssykler, og i løpet av dette halve århundret har selskapets YZ-modeller etablert seg som noen av de mest konkurransedyktige og innovative maskinene i alle hovedkategoriene.
Den nye YZ250F 50th Anniversary Edition markerer dette viktige kapittelet i YZs historie, og feirer også Yamahas første Motocross World Championship-tittel. Med et eksklusivt historisk fargevalg fra 1990-tallet sammen med all den sofistikerte teknologien som finnes på den nyeste generasjonen YZ250F, gir denne 50th Anniversary Edition førere muligheten til å eie en eksklusiv maskin. Det rene hvite karosseriet har retrografikk i lilla/rosa, og det lilla setet og de svartehjulene kompletterer pakken for å skape en helt spesiell jubileumssykkel.
Tekniske høydepunkter -Helt ny YZ450F-basert dobbel rørramme i aluminium med revidert stivhetsbalanse -Slankere og mer kompakt karosseri dimensjonert for økt smidighet for føreren -Flatere og smalere sete som gir større bevegelsesfrihet -Optimaliserte KYB-fjæringsinnstillinger: -Ny, manuelt justerbar kompresjonsdemping i gaffelen -Forbedret følelse i bakbremsen -Mer kraft i mellom- og øvre turtallsregisteret -Ny baktrukket luftkanal -Ny ECU med optimaliserte FI-innstillinger -Nydesignet kamkjede med lav friksjon -Nytt totrinns antispinnsystem med tre moduser -Oppdatert startstyringssystem -Ny og mer intuitiv Power Tuner-app -Ny rundetidsfunksjon, med mer -Oppsettsveiledning for motor og fjæring
Tilgjengelighet og fargealternativer YZ250F er tilgjengelig fra oktober 2023 og blir tilbudt i Icon Blue med ny grafi kk. YZ250F 50th Anniversary Edition er tilgjengelig fra oktober 2023 og blir tilbudt i Anniversary White.
YZ450F: Yamahas letteste, smaleste og raskeste 450 YZ450F er fullstendig redesignet for modellåret 2023, og løpsresultatene til den siste generasjonen av sykkelen viste umiddelbart at denne unike 450cc 4-takteren har motor- og chassisytelsen til å takle og slå verdens ledende førere og merker.
YZ450F 50th Anniversary Edition
Også i racing har YZ450F vært en konsekvent utfordrer, med Jeremy Seewer og Maxime Renauxsom tok sine Monster Energy Yamaha Factory-sykler til sammenlagtseire og pallplasser i MXGP. Støttet av Glenn Coldenhoffs sterke prestasjoner, kjemper Monster Energy Yamaha Factory-teamet om MXGP-produsenttittelen i 2023. I USA ble Eli Tomacs vinnerrekke på sin MonsterEnergy Yamaha Star Racing YZ450F bare brutt av en uheldig skade etter å ha dominert serien.
2024-modellen fortsetter med grafiske oppdateringer og får selskap av den eksklusive YZ450F 50th Anniversary Edition. Med historiske farger for å feire 50 år med YZ, har denne eksklusive modellen friskt hvitt karosseri med et lilla sete og 1990-tallsinspirert lilla/rosa grafikk og svartehjul.
Tekniske høydepunkter -Lett, slank og kompakt 450cc-motor på 450 cc -Sterk og lineær kraft -5-trinns girkasse og lett clutch -Tørrsump smøresystem -Nydesignet dobbel bjelkeramme i aluminium med modellspesifikk stivhetsbalanse -109 kg med full drivstoff tank -Klasseledende KYB-fjæring -Manuelt justerbar kompresjonsdemping i gaffelen -Slankt og kompakt karosseri for for bevegelsesfrihet for føreren -Flatt og smalt sete for rask vektforflytning -Nytt antispinnsystem med tre moduser -Startstyringssystem -Power Tuner-appen med hurtigjustering og installasjonsveiledning -Rundetidtaker
Tilgjengelighet og fargealternativer YZ450F er tilgjengelig fra juli 2023 og blir tilbudt i Icon Blue med ny grafikk. YZ450F 50th Anniversary Edition er tilgjengelig fra august 2023 og blir tilbudt i Anniversary White.
YZ250 2-takts: 50 år med seire Da Yamaha vant sitt første verdensmesterskap i motocross i 1973, markerte det starten på YZ250 2-takteren, en av de mest legendariske maskinene på off road-scenen.
YZ250 50th Anniversary Edition Foto: Yamaha Motor
Med en forbløff ende racing-rekke som inkluderer mange seire i motocross og supercross – i tillegg til å bli en favoritt blant freestyle MX-førere – symboliserer YZ250 Yamaha-ånden Kando–en filosofi der design og ytelse for hvert produkt skal inspirere til moro og glede.
YZ250 er utstyrt med et smidig chassis og en potent 250cc 2-takts YPVS-motor, og er den ultimate racingmaskinen for mange tusen førere over hele verden. 2024 YZ250 kommer i IconBlue med ny grafikk, og får selskap av den nye YZ250 50th Anniversary Edition som feirer at det er 50 år siden den første produksjonsmodellen av YZ ble introdusert. Med et 1990-tallsinspirerthvitt jubileumskarosseri, lilla/rosa grafikk, lilla sete og svarte hjul, hyller denne eksklusive 2-takteren et halvt århundre med YZ-motocrossykkelhistorie.
YZ125: Førstevalg for morgendagens mestere YZ125s unike historie går helt tilbake til begynnelsen av Yamahas engasjement i motocross, for et halvt århundre siden, og den nyeste versjonen av denne ikoniske, lette 2-takteren er et av de mest populære valgene for morgendagens mestere. Drevet av en kompakt 125cc YPVS-motor i et supersmidig aluminiumschassis, gir denne maskinen alle håpefulle fabrikkførere ytelsen og påliteligheten som trengs for å vinne.
YZ125 50th Anniversary Edition
Denne modellen gjennomgikk en stor oppgradering i 2022 og har vist sin konkurranseevne i EMX125 Championship så vel som i ungdomsløp over hele verden.
2024 YZ125 har Icon Blue-karosseri med ny grafikk, og den får selskap i 2-taktserien av YZ125 50th Anniversary Edition som er utstyrt med hvitt karosseri, lilla sete, lilla/rosa retrografikk i retrostil og svarte hjul som hyllest til 50 år med produksjon av YZ-sykler.
YZ 2-taktsserien kompletteres med YZ85 og YZ65, to ungdomsracingmaskiner som er bygget ved hjelp av teknologi utviklet for maskinene for de voksne. Produsert etter de samme høye kvalitetsstandardene som alle Yamaha, har YZ-modellene med mindre kapasitet, oppdatert grafikk for 2024.
Tilgjengelighet og fargealternativer YZ250, YZ125, YZ85 og YZ65 er tilgjengelige fra juli 2023 og har Icon Blue-farge med ny grafikk. YZ250 50th Anniversary Edition og YZ125 50th Anniversary Edition er tilgjengelig fra juli 2023 og er tilgjengelig i fargen Anniversary White.
Yamaha TT-R og PW barnesykler Yamaha har alltid dekket hele markedet og var en av de første til å produsere en rekke syklerrettet mot barn og unge førere. Ungdomssykkelutvalget av TT-R inneholder flere modeller som passer førere i alle aldre. Med mange brukervennlige funksjoner, inkludert automatiske clutcher, lave setehøyder og enkel teknologi, er disse syklene den ideelle måten for unge førere å opparbeide selvtillit og erfaring på to hjul.
PW50
Drevet av pålitelige og vedlikeholdsvennlige 4-takts luftkjølte motorer, gir TT-R50, TT-R110 ogTT-R125 enkel utendørs familiemoro for førere fra 4 år og opp til tenåringer og voksne. Den mest berømte og suksessrike barnesykkelen gjennom tidene er uten tvil den legendariske PW50. Med helautomatisk girkasse, kardangdrift og styremonterte bremsehendler er denne lette 2-takteren den ultimate nybegynnersykkelen. Mer enn 400.000 eksemplarer er solgt, nettopp fordi dette har vært det beste valget for barn i 40 år!
Tilgjengelighet og fargealternativer TT-R50, TT-R110, TT-R125 og PW50 er tilgjengelige fra juli 2023 og blir tilbudt i Icon Blue med nygrafikk.
Originalt Yamaha-tilbehør Yamaha originaltilbehør har premium offroad-kjøreutstyr og et bredt utvalg av fritidsklær for voksne og barn. Det finnes også en rekke høykvalitets GYTR® Performance Parts og -sett for å øke racing-ytelsene – og kunder kan også kjøpe individuelle GYTR®-enheter.
Yamaha tilbyr også et komplett utvalg av Yamalube smøremidler og maskinpleieprodukter som er utviklet og blandet av Yamaha for å sikre konsekvent høye standarder, og kundene kan være sikre på at hvert element i Yamaha Genuine Accessories-serien er designet for å tilby den beste ytelsen med førsteklasses kvalitet og perfekt passform.
Privatførere og -team kan også være trygge på at hver GYTR® Performance Part har blitt grundig testet og evaluert av Yamahas fabrikkførere før de ble gjort tilgjengelig for alle. MX-kjøreutstyr Den nyeste MX-kolleksjonen er utviklet av Yamaha i samarbeid med Alpinestars, og inkluderer en rekke trøyer, bukser og hansker – i tillegg til offroadbeskyttelse og endurobukser og -jakker. Serien er produsert av premiummaterialer og har eksklusive fabrikkdesign, og er tilgjengelig fra offisielle Yamaha-forhandlere og også Yamaha Motors nettbutikk.