Tips oss:
Tips
99328760
Kontakt
Artikkelen fortsetter etter annonsen.
De er begge «classy», kule, ikoniske og herlige å kjøre, men hva er egentlig forskjellen på V7 og V9, og er det noen forskjell?
Ole-Andreas Isdahl
Publisert: 18.06.2022 kl 10:05
Tekst: Ole-Andreas Isdahl.
Foto: Kyrre Hagen.
V9 Bobber bygger på bortimot samme tekniske plattform som V7 Stone, og begge har en motor på 853 cc som leverer 65 hk og 73 Nm. Kompresjonstallene er marginalt forskjellige, og V9 Bobber leverer derfor mest krefter i mellomregisteret, sammenlignet med V7 som leverer marginalt mere oppover i turtallsregisteret. Akselavstanden avviker med skarve 2 mm, og setehøyden skiller de to fra hverandre med knappe 15 mm (V9 er den høyeste). V9 bobber har et 16/130 dekk foran, mens V7 bruker 18/100. Begge har et 16/150 dekk bak, og styrevinkelen til V9 er marginalt brattere en på V7.
V9 Bobber har en 12 liters tank, mens V7 Stone har en 21 liters tank som gir et vesentlig større operasjonsområde. Setet og styret er forskjellig og gir de to syklene en forskjellig sittestilling som faktisk påvirker kjøringen. Dette er dog marginale tekniske forskjeller, men de er allikevel store nok til å gi utslag på syklenes ganske forskjellige kjøreegenskaper. V9 er en bobber og er altså ikke bare forskjellig hva angår design, den er også ganske annerledes å kjøre.
V9 er som sagt en bobber, og de små tekniske justeringene med det store fete forhjulet og den litt brattere styrevinkelen gjør sykkelen vesentlig lettere å svinge. Ja, V9 har faktisk en vesentlig høyere fun-factor som svarer til de egenskapene en bobber skal ha. Den er behagelig å kjøre, morsom og lett å mobilisere i svingkombinasjoner og leverer kreftene litt tidligere enn V7. Kjøreegenskapene er faktisk så gode at du lett kan gjemme at du faktisk kjører en bobber og ikke en touring- eller sportsmaskin som faktisk er bygget for større hastigheter. En bobber ligger gjerne nært cruiser-segmentet og skal derfor gjerne kjøres som en cruiser. «Utfordringen» med V9 Bobber er imidlertid at den er så kapabel og morsom å kjøre at du gjerne ender opp med å kjøre den som en langt mer sportslig sykkel, langt unna dens tiltenkte bruksområde!
Sammenligner vi V9 med V7 Stone, så er denne slankere, har et 18 tommer stort forhjul som krever mer besluttsom jobbing i svingkombinasjoner, men som samtidig blir vesentlig mer retningsstabil på grunn av gyroeffekten til det store forhjulet og en litt flatere styrevinkel. Skal du kjøre V7 kjapt i svingkombinasjoner, må du derfor belage deg på å jobbe litt mer, bruke mer blikk og justering av overkropp for å mobilisere maskinen til sving. Fordelen med dette vil være at du oppnår mer stabilitet og høyere kurvehastighet uten at sykkelen mister roen og blir nervøs. Det store forhjulet spiser også ujevnt underlag bedre. Begge modellene bruker samme instrument.
Hva er forskjellig?
Disse to modellene er altså teknisk tilsynelatende like, men likevel forskjellig. Og dette er forskjeller du bør være klar over om du skal velge en av disse. De tekniske forskjellene er altså minimale, men bidrar likevel til at kjøreopplevelsen blir ganske forskjellig. Moto Guzzi viser med dette sine geniale kapasiteter når de med minimale tekniske endringer nærmest produserer en helt annerledes kjøreopplevelse. I tillegg til de tekniske forskjellene er hovedårsaken til dette knyttet til sykkelens ergonomiske utforming, tankens form og ikke minst styret som er bredere, rettet og løftet. Bobbere har gjerne også et bredt og mindre forhjul som endrer styregeometrien vesentlig. Mye lettere og morsommere faktisk. Vi som har kjørt disse syklene i de siste dagene opplever også at V7 Stone er slankere, og tankens utforming gir en bedre innfesting av knærne under aktiv kjøring. Denne forskjellen har egentlig ikke noen kjøretekniske konsekvenser og ender vel derfor opp i potten for personlige preferanser.
Hva skal du velge i dette tilfellet da?
Ja, si det, vi har konstatere at det er forskjeller på disse to, men disse er ikke store! Vi mener derfor at valget i dette tilfellet vil bli styrt av design og ønsket image. V9 Bobber er kul, kanskje litt bøllete, mens V7 Stone representerer det klassiske og elegante alibiet. Begge er så kapable og kule at vi er ganske sikre på at flere som opererer i dette segmentet vil velge en av disse i årene som kommer. De er herlige å kjøre, har bøtte vis med sjarm, de er kraftige og lager den deiligste motorlyden på denne jord med et ganske rimelig effektanlegg fra Mistral. De kan brukes til alt, korte turer, lange turer eller rett og slett bare være en image-pumpe som får deg til å se bra ut.
We like.