Annonse
Annonse
MC-avisa

Produkttest: Mitas E-07 Enduro og Mitas E-10 Enduro 50/50 og 70/30 dekk

Fra venstre Mitas E-10 enduro, Mitas E-07 og Mitas E-07 Enduro.

Fra venstre Mitas E-10 enduro, Mitas E-07 og Mitas E-07 Enduro.

Testing av dekk i dagens jungel av de mange svært bra dekkene på markedet, er ikke lett. I tillegg har de forskjellige førerne forskjellige preferanser og bruksområder. I denne omgangen valgte vi å teste Mitas E-07 Enduro, montert på BMW 850 GS, 2021-modell, og Mitas E-10 Enduro på BMW 1200 GS Rally, 2018-modell.

Publisert:

Av: Jørund Bjølverud

Denne produkttesten ble ført pubisert i MC-avisa nr. 2-22 med feil opplysning om importør. Rett importør er Norsk Motor Import AS.

Eier og fører av 850 GS ville bruke dekkene på normale grusveier og forskjellige skogsbilveier av varierende kvalitet. Han hadde ikke til hensikt å kjøre bajas gjennom norsk skogsterreng, og samtidig ønsket han grei transport på asfalt. Dette er vel et bruksområde mange kjenner seg igjen i. Derav kommer betegnelse 50/50 dekk, som i vår verden ganske enkelt betyr «litt av hvert». Eier av 1200 GS kjører mest mulig på grusveier og skogsbilveier, og på turer med mye bagasje. Her kan veiene gjerne bli relativt rufsete, og derfor falt valget på rene knastedekk.

Kort fortalt om Mitas E-10 Enduro 70/30 dekk

Det har et grovt mønster, forholdsvis hard gummi og stiv sidestamme. Dekkene har en rund profil. Det er bygget for å takle mer ekstreme forhold, samtidig som det tar deg trygt hjem igjen på asfalt. Vil gjerne formidle at testen er med grove dekk, slik at man må bruke hodet på en fornuftig måte, samt at førerne ikke er profesjonelle stuntmenn. De har imidlertid lang erfaring på to hjul, har kjørt mange kilometer gjennom årene og anser seg også som rimelig erfarne gruskjørere.

Mitas E-07 Enduro

Dette dekket er grovmønstret, men ikke ekstremt. På asfalt fungerer dekket svært bra til å være så grovmønstret. Lydnivået er lavt på asfalt, mulig litt synging fra framdekket. På asfalt er det ikke mye å bemerke i noen retning. Det bremser som alle andre litt grove dekk, styrer dit du vil uten noen spesiell tilbakemelding og det inngir til tillitt. Heller ingen negative erfaringer på fuktig asfalt, så det er altså et helt greit adventure-dekk i toppsjiktet.

På grus er dekket svært kapabelt. Det har en litt flat profil som passer bra på grusveier, men det kan imidlertid medføre at bakparten på sykkelen slenger litt på grov grus. Dekksidene er skarpe, og det fungerer bra i svinger. Det biter!

På bløtt, leiraktig underlag vil nok mønstret tettes, men samtidig opplever vi det er en god selvrensking av mønster. Ved kjøring på skogsstier fungerer dekket overraskende bra. Deler av testen foregikk på stier med mye gress i midten av kjørebanen og stadig kryssing av dette. Her kan noen og enhver få seg opplevelser som setter adrenalinet på skjenkeforbudslisten. Fører var helt klar på at dette var godt innenfor med dette dekket, med utsagn som: «Enormt bra dekk».

Noe av testen foregikk i TET-løypen, og det ble ikke problemer før i de verste partiene. Med bagasje ble dette litt for heftig, særlig når fører er kort i beinsubstansen. På de mest grusete strekkene slet fører med å holde kursen, men han hadde ca. 50 kilo bagasje bakpå sykkelen, delvis på baksete og delvis på bagasjebrett. Her hadde han to valg, full rulle eller redusert hastighet. Han valgte det siste, og resultatet ble påfallende slingrende ferd.

Dekket ble også testet på snø nå i høst, på årets siste tur. Med forsiktig gassing gikk det overraskende bra. Med pigger er det sikkert brukbart på vinterføre.

Livslengden vet vi lite om, da dekket er gått cirka 4000 km, uten at det viser noen stor slitasje. Tor Matti, som har brukt dekktypen lenge, påstår at han kjører 10.000 km på bakdekket.

Konklusjonen på dekket er klar: Et dekk i toppskiktet, med uvanlig lang levetid. Ingen «bugs» eller negative merknader.

Mitas E-10 Enduro

Mitas E-10 Enduro er et knastedekk innenfor kategorien 30 % asfalt, resten grus. Det er grovknastet i kategorien traktor. Testet på dekktrykk 2,6 bar. På asfalt fungerer det faktisk riktig så bra. Ved maks bremsing på asfalt kan en merke litt vingling, ikke så mye som en kunne forvente med dette mønstret, og det skyldes trolig den stive dekkstammen. (Dekket veier litt.) Det synger litt fra framdekket, som samtlige grove dekk gjør. Bak kan du føle noe vibrasjoner, men ikke mye.

Dekkene sitter godt i svinger under frisk utfolding av MC-livet, men man skal ikke overdrive troen på veigrep, det er ikke akkurat et touringdekk. Med all elektronikk slått av, var det mulig, under akselerasjon, å fremtvinge noen skrenser med bakhjulet.

På bløt asfalt med elektronikken påslått regnmode, fungerte dekket også bra. Som grovt knastedekk på asfalt er konklusjonen at dette dekket er langt bedre enn forventet.

Ute i terrenget kom dekket absolutt til sin rett. Her ble det testet under alle forhold, som kjøring i TET-løypa og ellers mye på øvrige turer. På grusveier er dette muligens et av de beste dekkene jeg har hatt, så langt. På grov 10 cm dyp grus var det ingen problem, så lenge du beholdt flyten. Selv med to på og litt bagasje, gikk det greit. På de verste strekkene ble det bremset ned, for så å akselerere over partiet, og jeg kan konkludere med at dette fungerte.

På steiner og i bekkefar graver dekket seg over, det samme på leirete underlag. I sand graver det seg videre. I bratte bakker på grus ble det litt mer problemer. Her grov dekket seg ned og sykkelen tverket seg, så mulig at man burde ha senket lufttrykket til 2,1 bar. Et sted tverket det seg slik at fører møtte fothvileren ganske så kraftig. Anbefaler derfor riktig fottøy til slike eksperiment.

En ting er sikkert, du skal være en virkelig god fører for å utfordre dekkene sine egenskaper. På mitt nivå finner jeg faktisk ikke noen negative ting å berette. Dekkene har gått cirka 5000 km, og det er fortsatt svært mye mønster igjen. Hadde i utgangspunktet trodd dekket ville være utslitt etter disse milene, men slik er det ikke. En annen ting er sikkert, at på knastefronten vil det bli flere slike dekk.

Synes jeg har funnet en kombinasjon med Mitas dekk som funger bra; Mitas E-10 Enduro framme og Mitas E07+ Enduro Trail bak. Jeg har prøvd denne kombinasjonen tidligere, og det fungerer bra på Rallyen.

Importør: www.norskmotorimport.no

Annonse
Annonse