Annonse
Annonse
MC-avisa

Helt nye WR450F:

Master of all trades

Helt nye WR450F: Svært kontrollerbar kraft, smidighet på neste nivå.

Publisert:

Mester i alle bransjer
Nye 2024 WR450F er den letteste, slankeste og raskeste 450cc enduro-sykkelen Yamaha noensinne har laget. Den nyeste generasjonen av WR450F er basert på den siste YZ450F motocross-maskinen som har vist seg svært konkurransedyktig i MXGP og AMA Supercross. Den leverer svært kontrollerbar ytelse, lett justerbar kraft og et helt nytt nivå når det kommer til smidighet.

Stylingen er vesentlig oppdatert på denne nye enduro-sykkelen, og det superkompakte karosseriet er hentet fra den nyeste YZ450F, som allerede har fått stor anerkjennelse for å være supersmidig og lettkjørt. 2024 WR450F har designendringer og enduro-spesifikke innstillinger som gjør den bedre – inkludert en revidert ECU med raffinert FI-mapping, oppdatert chassis-stivhet og WR-fjæringsinnstillinger med en lavere setehøyde, en større bensintank og fulle enduro-klare spesifikasjoner.

Helt ny, sterkere og lettere YZ450F-type motor
Denne nye generasjonen WR450Fs med snudd topp er utviklet fra den suksessrike YZ450F-motoren. Den gir økt kraft takket være den nye høyeffektive inntaksporten med en redesignet inntakskanal som gir en rettere vei til de større 39 mm innsugsventilene i titan.

I tillegg til å være lettere og slankere enn den forrige modellen, har denne høyteknologiske 450cc-tørrsumpmotoren også et nytt smidd stempel, lettere sylinder og et nytt kamkjede som er dimensjonert for å håndtere den økte ytelsen.

Økt ytelse med effektiv luftstyring og FI-innstilling
Luftstyringssystemet på 2024 WR450F er fullstendig redesignet, og luftboksen trekker inn luft fra baksiden av maskinen via kanaler i de nye sidepanelene, rammen og tanken. Den har også en nydesignet kort lyddemper som sentraliserer massen og understreker WR450Fs kompakte følelse. ECU'en er også oppdatert, og de WR-spesifikke FI-innstillingene gir mer kontrollerbar effekt ved lavere turtall med kraftig og lineært dreiemoment, og imponerende ytelser i middels og høye hastigheter.

Ny skivefjærclutch med lettere følelse
For redusert vekt og en lettere følelse er 2024 WR450F utstyrt med en nydesignet skivefjærclutch med åtte optimaliserte WR-spesifikke friksjonsplater. Primærgir og hus er integrert, og den forrige modellens 6 fjærer er erstattet av en enkelt skivefjær som gir bedre kontroll ved igangsetting og ved sluring ut av krappe kurver.

Bred og lettere 5-trinns girkass
Den nydesignede 5-trinns girkassen har større avstand mellom hovedakselen og drivakselen, og hovedakselens gir er bredere for økt holdbarhet og redusert vekt. Den langstegede girkassen gir optimal ytelse i alt fra sakte og teknisk terreng, til rask og åpen kjøring.

Kompakt, ny aluminiumsramme
WR450Fs nye chassis har i hovedsak samme design som siste generasjon YZ450F, men har flere tekniske endringer for å sikre at den er egnet for enduro-racing og off road kjøring. Den viktigste endringen på den nye rammen er plasseringen av styreinnfestingen. Denne er 15 mm lavere enn tidligere, og sammen med de modifiserte tankskinnene som har en ny U-formet profil bak, gir 2024-modellens doble ramme alu-ramme et lavere tyngdepunkt og bedre svingegenskaper.

Sammenlignet med designet som ble brukt på den vellykkede crosseren YZ450F, har enduromodellen WR450F en fleks i rammen som er justert for å gi forbedret støtdemping. Ved å tillate en lett sideveis rammefleks over ujevnt under, blir WR450Fs mer tilgivende og bidrar til å øke førerens utholdenhet og gi bedre feedback fra underlaget. Andre nye enduro-spesifikke funksjoner inkluderer spesielle motorfester med noe mer fleksibilitet.

Slankere og mer kompakt design gjør det enklere å flytte kroppsvekt
WR450Fs helt nye karosseri har superslanke radiatordeksler som er 50 mm smalere enn tidligere, samt et mye slankere midtparti og en flatere seteprofil som gjør det lettere for føreren å skifte kroppsstilling under bremsing, akselerasjon og i kurver.

Kompakte sidepaneler er en del av det svært effektive nye luftinntaket bak, og de mindre for- og bakskjermene understreker WR450Fs slankere utseende. Dette gjør modellen til den mest smidige 450cc enduromodell fra Yamaha. Den nye forskjermen gir også forbedret luftstrøm til radiatorene for mer effektiv kjøling, og den nye bakskjermen har en profilert underside som gir føreren noe å gripe når sykklene skal håndteres bakfra eller fra siden.

Kortere KYB-fjæring gir lavere setehøyde
WR450Fs klasseledende KYB-fjæring foran og bak er kjent fremragende funksjon i alle hastigheter og terreng. Sammenlignet med den nyeste YZ450F har 2024 WR450F 10 mm mindre vandring foran og bak for å gi lavere setehøyde og et lavere tyngdepunkt. At både maskinen og føreren sitter 10 mm lavere utgjør en betydelig forskjell for sykkelens kjøreegenskaper – spesielt i svinger i lav hastighet i teknisk terreng.

I tillegg til den reduserte høyden, oppdateres kjørestillingen på 2024 WR450F ved å flytte fothvilerne lavere og dermed gi 10 mm økt avstand mellom førerens hofter og føtter. Styret er også nå flyttet litt nærmere føreren. Denne nye førertrekanten gir en mer naturlig kjørestilling, en økt følelse av enhet mellom fører og maskin, og en høyere grad av chassiskontroll.

KYB-gaffelen har en ny manuell kompresjonsjustering som kan justeres uten verktøy. Kombinasjonen av forsterkede simmerringer og nydesignede gaffelbeskyttere bidrar til å sikre forlenget levetid.

Forenklet Power Tuner-app for total kontroll
Yamaha var først ute med trådløs tuning på sine 4-takts Off Road Competition-modeller, og WR450Fs forbedrede Power Tuner-app er designet for å ta justeringen til neste nivå. Den fornyede appen har nå en «Quick Tuning»-funksjon som gjør at føreren enkelt kan velge motorinnstilling fra «Myk» til «Aggressiv» ved å velge fra en enkel rullemeny på smarttelefonen. Dette er en enkel og intuitiv funksjon som lar føreren velge motorkarakter som matcher forholdene. Den nye Lap Timer-funksjonen gjør det mulig for førere og lag å se hvilke innstillinger som oppnår best ytelse.

Power Tuner-appen beholder også den tidligere tilgjengelige matrisen 4x4 (16 verdi) som gir førere muligheten til å gjøre mer detaljerte endringer i drivstoff- og tenningsintervaller.

Nytt antispinnsystem
Alt ved nye WR450F er designet for å gi føreren en større grad av kontroll under varierende forhold. Det nye antispinnsystemet er et eksempel på hvordan denne høyteknologiske enduro-maskinen er designet for å gjøre det mulig for førere på alle erfaringsnivåer å ta ut sitt fulle potensial. Med to innslagsnivåer samt en AV-funksjon, reduserer den elektroniske kontrollteknologien kraft gjennom ved tenningskontroll når bakhjulsslipp oppdages.

Multifunksjons-styrebryter
Førere kan enkelt velge forskjellige innstillinger for motormapping og antispinn ved hjelp av multifunksjonsbryteren på venstre styrehalvdel. Individuelle mappinger kan lastes opp til sykkelen ved hjelp av Power Tuner-appen, og de beste innstillingene kan velges mens du kjører for å oppnå best mulig ytelse under skiftende kjøreforhold.

Enduro-klare spesifikasjoner
WR450F er klargjort for enduro, og har et lett 18-tommers bakhjul, enduro-dekk, belysning, instrumenter, sidestøtte og radiatorvifte. Tanken er større enn YZ450F sine 7,4 liter, og det er verktøyfri tilgang til luftfilterboksen,. Motorbeskyttelse og enduro-lyddemper fullfører enduro-spesifikasjonene.

Tekniske høydepunkter
· Helt ny, sterkere og lettere YZ450F-type motor
· Høyffektivt luftinntak, ny skivefjærclutch med lettere følelse
· Lettere 5-trinns langsteget girkasse
· Kompakt, nytt chassis i aluminium
· KYB-suspensjon med kortere slagende for lavere tyngdepunkt
· Slankere og mer kompakt design for enklere kroppsforflytning
· Optimalisert ergonomi
· Forenklet Power Tuner-app for total kontroll
· Nytt antispinnsystem
· Enduro-klare spesifikasjoner

WR250F: Motocross-hastighet med terrengytelse
Med motor med snudd topp og en lett aluminiumsramme er WR250F en ideell kombinasjon av tilgjengelig kraft og enkel smidighet. WR250F er utviklet ved hjelp av Yamahas MX2 racevinnende teknologi, og er utstyrt med enduro-spesifikke funksjoner som en langsteget girkasse, omarbeidet inntaks- og eksossystem, spesiell mapping og et effektivt kjølesystem.

WR250F har et kraftig og anvendelig dreiemoment som gjør at føreren kan yte sitt beste under alle forhold, og leverer motocrosshastighet med terrengegenskaper.

Tekniske høydepunkter
· Kraftig YZ250F-motortype
· Yamahas innovative teknologi med snudd topp
· Lettvekts aluminiumsramme
· Klasseledende KYB-fjæring
· Power Tuner-app
· Langsteget 6-trinns girkasse
· Massesentralisert konstruksjon
· 2-trinnsbryter for valg av kjøremodus
· Lett og ny multifunksjonsskjerm
· Utviklet ved hjelp av Yamahas MX2 racingvinnende teknologi

Tilgjengelighet og fargealternativer
2024 WR450F er tilgjengelig fra november 2023 og vil bli tilbudt i Icon Blue. WR250F er tilgjengelig fra oktober 2023 og blir tilbudt i Icon Blue med ny grafikk.

Originalt Yamaha-tilbehør
Yamaha originaltilbehør har premium offroad-kjøreutstyr og et bredt utvalg av fritidsklær til voksne og barn.

Det finnes også en rekke høykvalitets GYTR®-performance deler og -sett for ytterligere optimalisering. Hvert GYTR®-element har blitt grundig testet og evaluert av Yamahas fabrikkførere før det blir gjort tilgjengelig for allmenheten.

Yamaha tilbyr også et komplett utvalg av Yamalube smøremidler og maskinpleieprodukter som er utviklet og blandet av Yamaha for å sikre konsekvent høy kvalitet. Du kan være sikker på at hvert element i Yamaha Genuine Accessories-serie er designet for å tilby den beste ytelsen med førsteklasses kvalitet og perfekt passform.

Kjøreutstyr
Den nyeste MX-kolleksjonen er utviklet av Yamaha i samarbeid med Alpinestars, og har komplette antrekk fra trøyer, MX-bukser, hansker og offroad-rustning. Serien er produsert av premiummaterialer, har eksklusive fabrikkdesign, og er tilgjengelig hos offisielle Yamahaforhandlere og Yamaha Motors nettbutikk.

Annonse
Annonse