Annonse
Annonse
MC-avisa

Vi bygger opp Ténéré 700. Del 1: Styling

Her er første av fire nettartikler der Kyrre Hagen forteller om valgene han har gjort i tilpasningen av sin nye Ténéré 700. Del 1 tar for seg Styling.

Publisert:

Det er tydelig at markedet har ventet med lengsel på den nye Ténéré 700. Allerede til nå har 150 eksemplarer blitt utlevert til sine norske eiere og nærmere 40 eksemplarer står i bestilling. Salget går med andre ord unna for denne etterlengtede modellen.

Tekst og foto: Kyrre Hagen.

I midten av mai 2019 var jeg i Tortosa i Spania for å teste Ténéré 700. Det ble et par herlige dager på asfalt og grus. Testturen til Spania i 2019 endte med ny sykkel i stallen for 2020-sesongen. Og i slutten av februar hentet jeg ut sykkelen på Speed Motorsenter i Sandefjord.

Da sykkelen allerede nå ser ut til å bli vil bli en suksess, tror jeg mange vil kunne være interessert i tilpasningene jeg gjør, og kunne bruke noen av mine erfaringer når de selv skal tilpasse sine "T7"-er. Valgene er gjort ut fra erfaringer på til sammen syv tidligere adventur/offroad-sykler som har vært i mitt eie.

I fire nettartikler vil jeg fortelle om valgene jeg har gjort og hvorfor. Artiklene vil omhandle STYLING, FUNKSJONALITET, BAGASJE OG BESKYTTELSE.

Ténéré 700 har kommet i tre fargealternativ: Ceramic Ice (en kombinasjon av blå og sølv), Power Black (matt sort og grå) og Competition white (hvit og rød). Alle tre fargealternativene er fine, så dette går på smak. Mitt valg ble hvit og rød.

Styling har lite med fornuft å gjøre. Her er det smak og ønske om å tilpasse sykkelen til hva du liker. Unyttige valg, som handler om følelser.

Eksos:

Ténéré 700 har bra lyd i det originale anlegget. På testen i Spania falt jeg i midlertid for lyden fra modellene med påmontert Slip-on fra Akrapovic. Denne lyddemperen har et lekkert utseende. Den er produsert i titan, med et lekkert skjold i carbon. Denne demperen gjør at sykkelen får en dyp, pen basslyd. I tillegg økes effekten med 1,7 kW og momentet med 2,3 Nm. Ekstrautstyr som monteres er ofte med på å øke sykkelens vekt, men i dette tilfelle reduseres vekten med 2,3 kg. Ulempen er at herligheten koster kr 8.726. Lyd er imidlertid viktig, og sammen med vektreduksjon og økte ytelser, fant jeg argumenter for investeringen.

Led-blinklys:

Da jeg kjøpte min første Super Ténéré i 2010, kom miniblinklys som tilvalg på denne. Jeg likte godt disse led-lysene og oppdaget at samme lys var tilgjengelig på T7-en. Når du monterer led-blinklys må du samtidig montere en motstand pr. blinklys, for at reléet skal gi riktige intervaller. Blinklysene kjøpes som originalt tilbehør og koster kr 695 pr. par. Yamaha har et rikt utvalg blinklys i ulike farger og utførelse. Så om dette betyr noe for deg, er det bare å velge.

Skiltholder:

Et tilvalg til som kun har med styling å gjøre, er skiltholderen bak. Dette er originalt tilbehør, og gjør bakparten litt smekrere. Det var litt jobb med å montere denne (jeg monterer alt tilbehøret selv). Og jeg er ikke sikker på om jeg ville valgt dette om igjen. Skiltholderen er ikke lettere enn den originale, og jeg er ikke sikker på om den tåler like mye som den originale ved eventuelle velt. Pris kr 1.344.

Neste artikkel:

I neste artikkel vil jeg ta for meg noe mere fornuftig, nemlig funksjonalitet. Da vil seteløsninger, fothvilere, varmeholker, kjedefører, strømuttak og GPS-feste bli omtalt.

#Nyhet #Yamaha

Nøkkelord

Klikk på et nøkkelord for å vise andre relevante artikler.

Annonse
Annonse