Annonse
Annonse
MC-avisa

MC-opplevelser i alle himmelretninger sommeren 2023

Hva passer bedre enn å starte fotokavalkaden med mer enn 220 års MC-erfaring samlet til gruppebilde hos Jan Øverberg i Bærum. Fra venstre mot høyre har vi Jan Øverberg med sin flotte Triton, artikkelforfatteren med Kawasaki H2 SX SE, Arne Paulsen med sin ytterst velbrukte Jawa og «Kaptein» Berg med Kawasaki 650.

Hva passer bedre enn å starte fotokavalkaden med mer enn 220 års MC-erfaring samlet til gruppebilde hos Jan Øverberg i Bærum. Fra venstre mot høyre har vi Jan Øverberg med sin flotte Triton, artikkelforfatteren med Kawasaki H2 SX SE, Arne Paulsen med sin ytterst velbrukte Jawa og «Kaptein» Berg med Kawasaki 650.

For artikkelforfatteren har årets MC-sesong vært hektisk og interessant. Fremdeles står august, september og oktober og venter med nye opplevelser og erfaringer. En liten fotokavalkade med tekst til inspirasjon og vederkvegelse fra sesongens første tre måneder følger under. Bon apetit!

Publisert:

Tekst og foto: Jarl Hole

Jan Øverbergs Triton (Triumph motor i Norton Featherbed ramme) fortjener et nærbilde. Jan er utdannet mekaniker med lang erfaring og riktig verktøy for jobben. Det ses på kvaliteten av arbeidene, så er det også landets eneste fungerende Triton. Jan har blant mye annet bygget om girkassa fra fire til fem gir og økt volumet på motoren fra 650cc til 750cc.

Jan Øverbergs Triton (Triumph motor i Norton Featherbed ramme) fortjener et nærbilde. Jan er utdannet mekaniker med lang erfaring og riktig verktøy for jobben. Det ses på kvaliteten av arbeidene, så er det også landets eneste fungerende Triton. Jan har blant mye annet bygget om girkassa fra fire til fem gir og økt volumet på motoren fra 650cc til 750cc.

I begynnelsen av juli gikk turen til Arendal for å besøke min gode venn Tellef J. Tellefsen og kona hans. Tellef er mangeårig motorsykkelforhandler og drev i flere år en utstilling av motorsykler i sitt tidligere forretningslokale. Nå er utstillingen avviklet og lokalet solgt og Tellef har erstattet sin store H-D med en mindre Honda NT1100 DCT. På bildet poserer Tellef med sykkelen under en tur vi gjorde i innlandet mellom Brokelandsheiea og Arendal.

I begynnelsen av juli gikk turen til Arendal for å besøke min gode venn Tellef J. Tellefsen og kona hans. Tellef er mangeårig motorsykkelforhandler og drev i flere år en utstilling av motorsykler i sitt tidligere forretningslokale. Nå er utstillingen avviklet og lokalet solgt og Tellef har erstattet sin store H-D med en mindre Honda NT1100 DCT. På bildet poserer Tellef med sykkelen under en tur vi gjorde i innlandet mellom Brokelandsheiea og Arendal.

Etter besøket i Arendal ble kursen satt mot Fredrikstad og «Talls Ships Races». Fredrikstad var for fjerde gang i historien gjestehavn for arrangementet. «Tall Ships Races» er en internasjonal seilregatta for store seilskip. Regattaen har til hensikt å stimulere til internasjonalt vennskap og seilopplæring for ungdom. På bildet kan vi skimte vårt eget «Statsraad Lemkuhl» i bakgrunnen ved motsatt elvebredd. «Cristian Radich» og «Sørlandet» deltok også i regattaen.

Etter besøket i Arendal ble kursen satt mot Fredrikstad og «Talls Ships Races». Fredrikstad var for fjerde gang i historien gjestehavn for arrangementet. «Tall Ships Races» er en internasjonal seilregatta for store seilskip. Regattaen har til hensikt å stimulere til internasjonalt vennskap og seilopplæring for ungdom. På bildet kan vi skimte vårt eget «Statsraad Lemkuhl» i bakgrunnen ved motsatt elvebredd. «Cristian Radich» og «Sørlandet» deltok også i regattaen.

På vei til Bergen for å besøke MC-Marine AS og verksmester Arvid Håland har jeg gjort et stopp utenfor Eidsfjord. Hardangerfjordbrua kan skimtes i bakgrunnen. Jeg har flere sykler, men til de riktig lange turene er det BMW K1600 GTL som duger. God komfort, stor lastekapasitet og en perle av en 6-sylindret motor med hele 175 Nm i dreiemoment og fravær av vibrasjoner gjør vei i vellinga.

På vei til Bergen for å besøke MC-Marine AS og verksmester Arvid Håland har jeg gjort et stopp utenfor Eidsfjord. Hardangerfjordbrua kan skimtes i bakgrunnen. Jeg har flere sykler, men til de riktig lange turene er det BMW K1600 GTL som duger. God komfort, stor lastekapasitet og en perle av en 6-sylindret motor med hele 175 Nm i dreiemoment og fravær av vibrasjoner gjør vei i vellinga.

Underveis til Bergen overnattet jeg på Fleichers Hotel i Voss. Det er et gammelt og ærverdig hotell med god service. Av bildet kan vi se at hotellet har lagt til rette for tråsykkel og MC-parkering rett utenfor hovedinngangen. Et meget godt tiltak!

Underveis til Bergen overnattet jeg på Fleichers Hotel i Voss. Det er et gammelt og ærverdig hotell med god service. Av bildet kan vi se at hotellet har lagt til rette for tråsykkel og MC-parkering rett utenfor hovedinngangen. Et meget godt tiltak!

Turen fra Voss til Bergen gikk ikke helt uventet på vått føre. MC Marine AS holder til på Åsane utenfor Bergen og selger Honda og Indian motorsykler og Honda og Polaris ATV og har et stort og velutstyrt autorisert verksted med dyktige og kompetente mekanikere som skrur på det meste. Bildet viser deler av inngangspartiet til MC Marine AS med en rekke klassiske motorsykler.

Turen fra Voss til Bergen gikk ikke helt uventet på vått føre. MC Marine AS holder til på Åsane utenfor Bergen og selger Honda og Indian motorsykler og Honda og Polaris ATV og har et stort og velutstyrt autorisert verksted med dyktige og kompetente mekanikere som skrur på det meste. Bildet viser deler av inngangspartiet til MC Marine AS med en rekke klassiske motorsykler.

Arvid Håland er verksmester og medeier i MC Marine AS. Arvid har bestandig vært fascinert av Hondas racing modeller. Det er tilnærmet umulig å få tak i en vaskeekte racer fra Honda så Arvid har bygget sin egen replika med forbilde fra 60-tallet og modellen CYB350. Arvid restaurer også gamle klassikere med et spesielt øye for Indian og har vært å se på Oslo Motor Show ved flere anledninger. Mer om MC Marine AS og Arvid Håland vil du finne i en større artikkel i MC-avisa til høsten.

Arvid Håland er verksmester og medeier i MC Marine AS. Arvid har bestandig vært fascinert av Hondas racing modeller. Det er tilnærmet umulig å få tak i en vaskeekte racer fra Honda så Arvid har bygget sin egen replika med forbilde fra 60-tallet og modellen CYB350. Arvid restaurer også gamle klassikere med et spesielt øye for Indian og har vært å se på Oslo Motor Show ved flere anledninger. Mer om MC Marine AS og Arvid Håland vil du finne i en større artikkel i MC-avisa til høsten.

Så var det på tide å komme seg nordover. Fra Oslo kjørte jeg via Elverum, Rena og Rendalen, Åkrestrømmen og Tynset og kom ut på E6 ved Ulsberg. Det gjør veien til Trondheim om lag 5 mil kortere enn å kjøre E6 over Dovrefjell. I tillegg er det bare en brøkdel av trafikken. Under et stopp på Åkrestrømmen knipset jeg dette bildet av en svenske med sin nye Honda Transalp 750. Han var på gruseventyr i den norske fjellheimen, lå i telt, og hadde solid oppakning.

Så var det på tide å komme seg nordover. Fra Oslo kjørte jeg via Elverum, Rena og Rendalen, Åkrestrømmen og Tynset og kom ut på E6 ved Ulsberg. Det gjør veien til Trondheim om lag 5 mil kortere enn å kjøre E6 over Dovrefjell. I tillegg er det bare en brøkdel av trafikken. Under et stopp på Åkrestrømmen knipset jeg dette bildet av en svenske med sin nye Honda Transalp 750. Han var på gruseventyr i den norske fjellheimen, lå i telt, og hadde solid oppakning.

Snorres kongesagaer forteller at Olav Haraldson falt på Stiklestad i 1030. Hva som er de faktiske forhold og om det i det hele tatt var et stort slag på Stiklestad har vært under kontinuerlig diskusjon. Konsekvensene av sagaens beretninger er uansett at Olav Haraldson etter hvert ble Olav den Hellige og legenden om ham ble formativ for den nasjonale selvforståelsen. Stiklestad ligger svært vakkert til bare noen kilometer utenfor Verdal og det Nasjonale Kultursenteret som er opprettet der er absolutt verdt et besøk.

Snorres kongesagaer forteller at Olav Haraldson falt på Stiklestad i 1030. Hva som er de faktiske forhold og om det i det hele tatt var et stort slag på Stiklestad har vært under kontinuerlig diskusjon. Konsekvensene av sagaens beretninger er uansett at Olav Haraldson etter hvert ble Olav den Hellige og legenden om ham ble formativ for den nasjonale selvforståelsen. Stiklestad ligger svært vakkert til bare noen kilometer utenfor Verdal og det Nasjonale Kultursenteret som er opprettet der er absolutt verdt et besøk.

På vei til Bodø overnattet jeg på Best Western Tingvold Park i Steinkjer. Det er godt med parkeringsplasser og familiehotellet tilbyr fine rom og svært god mat med innslag av egenproduksjon. Anbefales absolutt!

På vei til Bodø overnattet jeg på Best Western Tingvold Park i Steinkjer. Det er godt med parkeringsplasser og familiehotellet tilbyr fine rom og svært god mat med innslag av egenproduksjon. Anbefales absolutt!

Fra Steinkjer til Bodø er det 58 mil og det er greit med en stopp eller to underveis. Her er jeg på Majavatn stasjon på Nordlandsbanen med snøfjell i bakgrunnen. Hitler skulle for enhver pris forsere anlegget av Nordlandsbanen. Han bestemte at strekningen fra Mo i Rana til Kirkenes, 130 mil, skulle bygges i løpet av to år for å løse forsyningskrisen ved Murmanskfronten. Polarbanen ble det gigantiske prosjektet kalt og byggingen skulle gjennomføres med hensynsløs utnyttelse av sovjetiske krigsfanger. Hele 25.000 fanger arbeidet på anlegget da arbeidet var på sitt mest intense. 2.200 døde mens de bygget banen og ytterligere 1.000 omkom i skipsforlis på vei til jernbaneanleggene.

Fra Steinkjer til Bodø er det 58 mil og det er greit med en stopp eller to underveis. Her er jeg på Majavatn stasjon på Nordlandsbanen med snøfjell i bakgrunnen. Hitler skulle for enhver pris forsere anlegget av Nordlandsbanen. Han bestemte at strekningen fra Mo i Rana til Kirkenes, 130 mil, skulle bygges i løpet av to år for å løse forsyningskrisen ved Murmanskfronten. Polarbanen ble det gigantiske prosjektet kalt og byggingen skulle gjennomføres med hensynsløs utnyttelse av sovjetiske krigsfanger. Hele 25.000 fanger arbeidet på anlegget da arbeidet var på sitt mest intense. 2.200 døde mens de bygget banen og ytterligere 1.000 omkom i skipsforlis på vei til jernbaneanleggene.

Under en stopp i Mosjøen traff jeg hyggelige Szymon Sternik fra Polen. Han hadde vært på Nordkapp og kjørt den lange veien fra Polen gjennom Finland og Sverige på sin BMW R1200GS. Fra Mosjøen skulle han kjøre til Åndalsnes og Trollstigen før han vendte nesa hjemover igjen. Szymon regnet med å ha kjørt mer enn 600 mil innen han var hjemme. Av bildet kan vi se at Szymon satset hardt på telt og sovepose og å lage sin egen mat. Slikt blir det mye bagasje av.

Under en stopp i Mosjøen traff jeg hyggelige Szymon Sternik fra Polen. Han hadde vært på Nordkapp og kjørt den lange veien fra Polen gjennom Finland og Sverige på sin BMW R1200GS. Fra Mosjøen skulle han kjøre til Åndalsnes og Trollstigen før han vendte nesa hjemover igjen. Szymon regnet med å ha kjørt mer enn 600 mil innen han var hjemme. Av bildet kan vi se at Szymon satset hardt på telt og sovepose og å lage sin egen mat. Slikt blir det mye bagasje av.

Utsikten fra Nyholmen skandse ytterst på Burøya. Kanonløpet peker mot Bodø sentrum. Fortet ble bygget i 1810 for å beskytte Hundholmen faktori med kornlagre mot britiske angrep under Napoleonskrigene (1802 – 1815).

Utsikten fra Nyholmen skandse ytterst på Burøya. Kanonløpet peker mot Bodø sentrum. Fortet ble bygget i 1810 for å beskytte Hundholmen faktori med kornlagre mot britiske angrep under Napoleonskrigene (1802 – 1815).

Gjestehavna i Bodø er full av private fritidsbåter i alle størrelser og av alle typer i sommermånedene.

Gjestehavna i Bodø er full av private fritidsbåter i alle størrelser og av alle typer i sommermånedene.

Hurtigruta er en del av våre nordligste landsdeler der den trafikkere strekningen Bergen – Kirkenes – Bergen gjennom hele året uansett vær og vind. På bildet ser vi «Vesterålen» på vei inn mot Bodø havn.

Hurtigruta er en del av våre nordligste landsdeler der den trafikkere strekningen Bergen – Kirkenes – Bergen gjennom hele året uansett vær og vind. På bildet ser vi «Vesterålen» på vei inn mot Bodø havn.

Hva disse måkene prater om er vanskelig å vite, men det det er nærliggende å tro at det er det omfattende angrepet av fugleinfluensa som er samtaleemnet.

Hva disse måkene prater om er vanskelig å vite, men det det er nærliggende å tro at det er det omfattende angrepet av fugleinfluensa som er samtaleemnet.

H-D Pan America 1250 er en moderne og dugelig modell fra H-D. Den er blitt populær som touringsykkel og jeg har observert flere i fint driv og med bagasje både her til lands og utenlands. Her har jeg fotografert en tysker utenfor Hamarøy hotel. Legg merke til emblemet på tanken, en palme.

H-D Pan America 1250 er en moderne og dugelig modell fra H-D. Den er blitt populær som touringsykkel og jeg har observert flere i fint driv og med bagasje både her til lands og utenlands. Her har jeg fotografert en tysker utenfor Hamarøy hotel. Legg merke til emblemet på tanken, en palme.

På Hamarøy besøkte jeg gamle kjente, Heidi og Terje Ness, som bor like ved tettstedet Korsnes i sommerhalvåret. Det er ikke mange som har utsikt til Ofoten fra Stuevinduet.

På Hamarøy besøkte jeg gamle kjente, Heidi og Terje Ness, som bor like ved tettstedet Korsnes i sommerhalvåret. Det er ikke mange som har utsikt til Ofoten fra Stuevinduet.

Terje Ness, teolog, hovslager, cowboy og tidligere sogneprest på Hamarøy. Terje og kona Heidi er verdensborgere og bor på Hamarøy om sommeren, men trekker mot USA og Canada om vinteren. I bakgrunnen ser vi Lofotveggen.

Terje Ness, teolog, hovslager, cowboy og tidligere sogneprest på Hamarøy. Terje og kona Heidi er verdensborgere og bor på Hamarøy om sommeren, men trekker mot USA og Canada om vinteren. I bakgrunnen ser vi Lofotveggen.

Annonse
Annonse