Annonse
Annonse
MC-avisa

Vespa 70 år!

Dette jubileet er det grunn til å feire, for det er snakk om et kjøretøy som ga mobilitet tl en hel nasjon etter krigen, som senere ble et moteikon og deretter stamfar til en hel kategori motoriserte kjøretøy som har entusiastiske brukere over hele verden. Totalt er det solgt 18 millioner Vespa, og den lille, småfete italieneren har klart å forene mennesker fra vidt forskjellige kulturer, alle verdens religioner og samtlige hudfarger i en eneste stor lidenskap: Scooteren. Vespa har vært hverdags

Publisert:

Dette jubileet er det grunn til å feire, for det er snakk om et kjøretøy som ga mobilitet tl en hel nasjon etter krigen, som senere ble et moteikon og deretter stamfar til en hel kategori motoriserte kjøretøy som har entusiastiske brukere over hele verden. Totalt er det solgt 18 millioner Vespa, og den lille, småfete italieneren har klart å forene mennesker fra vidt forskjellige kulturer, alle verdens religioner og samtlige hudfarger i en eneste stor lidenskap: Scooteren. Vespa har vært hverdagstransport for arbeidere, uniform for opprørske ungdommer, tilbedt av blomsterelskende hippier og høyt verdsatt av elegante kvinner på full fart gjennom trafikken i verdens byer. Dens uomtvistelige eleganse, bruksvennlighet og kvalitet har gjort den elsket og ønsket.

Opprinnelse tør være kjent: Etter krigen lå Italia med brukket rygg, og transportmulighetene var få. Flyfabrikken Piaggio trengte sårt noe å beskjeftige seg med, og i 1946 søkte Enrico Piaggio patent på den første scooteren som ble oppkalt etter et sort og gulstripete insekt grunnet sin svulmende bakpart. I løpet av kort tid klarte han å produsere 2000 eksemplarer av verdens aller første Vespa, og resten er historie. Det har blitt laget mer enn 150 forskjellige modeller av ikonet siden da. Da 1996 ankom, var det gjennomført mer enn 20.000 forandringer fra den første modellen og mer enn 1500 deler byttet ut med nye.

Den første modellen hadde en 98 cc motor med 3,2 hk og ingen bakhjulsfjæring. I 1948 kom 125 cc motor og bakhjulsfjæring. I 1953 nådde effekten 5 hk, og toppfarten var 75 km/t. Den sportslige GS så dagens lys i 1955, og hadde en 150 cc motor. Etter hvert skulle den vokse til 180 cc med 10 hesters effekt.

Den første av Vespas nye generasjon med firetaktsmotor kom i 1996, og med den også en ny, elegant linjeføring som hadde klare føringer tilbake til den opprinnelige Vespa, men som samtidig integrerte topp moderne designfilosofi.

Dagens Vespa er designledende, vakker og godt laget. Piaggio produserer store mengder hvert år, og hver eneste en har en udefinerbar eleganse og en udiskutabel kvalitet som gir kjøperne akkurat det de er på jakt etter: En ekte, italiensk Vespa.

Måtte den lenge leve!

[Bildegalleri mangler etter import...]

#Nyhet

Nøkkelord

Klikk på et nøkkelord for å vise andre relevante artikler.

Annonse
Annonse