Klargjør siden...
Annonse
Annonse
MC-avisa

Portrett med Tom Melby – Tilrettelegger for MC-opplæring

Tom Melby er en gammel kjenning i norsk MC-bransje og -miljø. Han har blant annet vært aktiv i road racing, drevet MC-butikk og jobbet en årrekke for Honda-imp

Publisert:

Tom Melby er en gammel kjenning i norsk MC-bransje og -miljø. Han har blant annet vært aktiv i road racing, drevet MC-butikk og jobbet en årrekke for Honda-importøren Kellox. I dag driver Tom trafikkskole sammen med datteren Kristine.

Tekst og foto: Anders Eidevik.

Tom Melby har mange jern i ilden, noe som for tiden dessverre går ut over egen MC-kjøring. Men han legger i det minste til rette for at andre skal få tatt MC-lappen gjennom å tilby MC-opplæring på AB Trafikksenter på Rommen i Oslo.

– Det er alltid spennende hvor mange som skal ta førerkort ved skolen, og det er gøy å se progresjon hos elevene fra å kunne lite til å bli motorsyklist, sier Tom engasjert.

Kan du kort oppsummere din «karriere» som motorsyklist?

– Jeg begynte å jobbe på HONDA-Jeco Motor tidlig på 80-tallet, og samtidig startet jeg med Road racing. Fikk egen butikk i ‘86 og drev Romerike motorsenter som ble flyttet og omdøpt til Skøyen Motorsenter i ’89. I ‘91 måtte vi gi oss da det ikke var noe salg igjen i Norge. Jeg begynte å jobbe på Kellox i 1994 og ble der frem til 2009. Etter det har det vært trafikkskole for alle penga. Så nå driver jeg jo fortsatt med motorsykkel, men på opplæringssiden. Før var jeg som sagt veldig engasjert innen Road racing, alt fra å selv være aktiv på 80-tallet til organisering på mange plan. Så alt i alt har jeg veldig lang fartstid med MC, og kanskje det meste innen det.

Tom har jobbet med Honda i en årrekke, både på forhandler og importørsiden. Da er det ikke akkurat unaturlig at trafikkskolen som Tom og datteren driver benytter MC-er med Honda-logoen på tanken.

Men noe motorsykkel blir det vel på deg fortsatt?

– Jeg går mye alene inne på det jeg kaller «furterommet» mitt, der jeg driver med ombygning og restaurering av eldre sykler. Og da fortrinnsvis Honda fra 80-tallet, som var også den tiden jeg selv startet med motorsykler. Det er ikke mye tid til turer lenger, da alle ukedager og helger medgår til opplæring og organisering av opplæringen.

Denne 1982-modell CB 900 F bærer det klingende tilnavnet "Lady Sofie". I 2017 vant denne utmerkelsen for Norges fineste Classic.

Hva er det som gjør det givende for deg å drive på med motorsykkel?

– At man har holdt ut med MC, er vel at det gøy. Jeg vil trekke frem tre ting; et fint miljø, hyggelig mennesker og den friheten man kjenner på når man kjører. Det viktigste er vel hva motorsykkel kan gi deg som person, og det er kanskje først og fremst alle de opplevelsene du vil kunne oppnå. Om du innehar førerkort og en motorsykkel, er det jo alltid lett å komme i kontakt med andre mennesker. Man har alltid noe å snakke om.

Direkte inne fra Tom Melby sitt «furterom». Dette prosjektet har arbeidstittelen "Sir Tom".

Opplevelser sier du: Hva er det beste med å være på tur på motorsykkel?

– Når man er på tur med motorsykkel, opplever man verden på en helt annen måte. Langs veien opplever du dufter du aldri ville kjent fra en bil med pollenfilter. Men noen ganger på våren kan duften bli litt mye, spesielt når herre bonde har gjødslet litt mye. Man er heller aldri stresset når man er på tur. Den skumle tiden er våren – ta hensyn til at bilisten ikke er vant til at motorsyklisten. Mitt tips til andre som ferdes med motorsykkel, er å være blid og imøtekommende når man ferdes rundt omkring på veien i Norge og ellers i utlandet. Da vil man erfare å alltid få hjelp og bistand om en vanskelig sitasjon skulle oppstå. Det er viktig å ta vare på det gode samholdet «der ute på veien».

En av vårens elever ved AB Trafikksenter, ledsaget av kjørelærer Kashif Majeed.

Er det noen i MC-Norge du ønsker å gi spesiell ros til?

– MC-Huset på Nydal ved Hamar har i all tid vært en seriøs aktør i bransjen. Det er også andre aktører i bransjen som trenger ros, blant annet Høiden MC-Senter i Moss, Alf Graarud Motor i Sarpsborg, Zigo MC i Harstad … det er kanskje farlig å favorisere de, men de er gode.

Hva mener du er viktig for den norske motorsyklisten for at vi fortsatt skal kunne nyte hobbyen vår?

– Media setter føringer for hvilken frihet man får som motorsyklist, og det er gledelig at det har blitt mer stuerent å være motorsyklist de siste kanskje 20–30 årene.

Har du noen tanker om hvordan MC-avisa kan bli flinkere til å formidle de flotte sidene ved det å kjøre MC?

– Nei, dere har gjort en fantastisk jobb i mange år og leverer et magasin som dekker det meste. Det er vel ikke noen som overgår dere på denne siden i bransjen.

Takk for det Tom. Vi i MC-avisa ønsker deg og AB Trafikksenter lykke til med årets MC-opplæringssesong!

Tom sammen med "Lady Sofie" og beviset på at denne nydelige restaureringen ble kåret til Norges fineste Classic i 2017.

KORT OM:

Navn:

– Tom Melby

Rolle:

– Daglig leder i AB Trafikksenter AS på Rommen i Oslo.

Bor:

– Rødtvet i Oslo

Familie:

– Jeg er gift for andre gang. Jeg har ett barn fra mitt første ekteskap, og hun og jeg driver

AB Trafikksenter AS.

Kjører:

– Honda CB 900 F 1982, men bare når det er skyfritt. I 2017 ble denne kåret til Norges fineste Classic.

Hobbyer utenom MC:

– Pusse opp gamle ting.

Kjørt forrige sesong:

– Veldig lite, men jeg har nok kjørt mange hundre tusen kilometer i min «karriere» som motorsyklist!

Annonse
Annonse