Klargjør siden...
Annonse
Annonse
MC-avisa

Innafor og utafor:

En rapport fra Nasjonalmuseet

Nasjonalmuseet ønsker velkommen til soloutstilling av den engelske kunstneren Grayson Perry.
 Foto: Jarl Hole

Nasjonalmuseet ønsker velkommen til soloutstilling av den engelske kunstneren Grayson Perry. Foto: Jarl Hole

Det nye nasjonalmuseet som åpnet i fjor høst har fått førstesidene i media de siste dagene da de valgte å sette det kjente maleriet «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» av Christian Krohg på lager. Presset ble for stort og etter noe dager på tenkeloftet ble maleriet hengt opp på prominent plass igjen riktignok med en kommentar om at det bare skulle henge oppe i 4 uker.

Publisert:

Det er synd at tøv skal få skygge for det faktum at nasjonalmuseet med det fantastiske nybygget på den gamle Vestbanetomta vis a vis Aker brygge i Oslo er et museum av internasjonalt format. Museet er stort med mange rom og god plass til kunst og gjenstander signert kunstnere og kunsthåndverkere både av nasjonalt og internasjonalt format.

En av de store internasjonale kunstnerne som har soloutstilling på nasjonalmuseet for øyeblikket er engelske Sir Grayson Perry (født 1960). Han ble først kjent for sin keramikk, men arbeider nå i mange formater og med mange materialer. Grayson Perry balanserer på grensen mellom å være innafor og utafor bildekunstens normer og verdisystemer. Han uttaler følgende om seg selv: «Jeg går utfra at jeg kan kalles en kristen ateist. Jeg har ingen tro, men er likevel dypt påvirket av kristendommens kunst, arkitektur, ritualer og fortellinger. Hvis jeg skulle bli med i et kirkesamfunn, tror jeg det måtte bli det katolske, for der virker de like perverse som meg. Jeg er fascinert av den religiøse impulsen, behovet for høyere makter, for å høre til, være knyttet til en gruppe gjennom en irrasjonell tro.»

Et middagsservise i 12 deler kalt «The Gulf War Dinner Service» er blant det mest politiske Grayson Perry har sluppet. Med Onkel Sam som skjelett kjørende på en Harley med hodeskaller sprutende ut av eksospotta og ordene «Ride Free» vet vi hva han formidler med denne tallerkenen.
 Foto: Jarl Hole

Et middagsservise i 12 deler kalt «The Gulf War Dinner Service» er blant det mest politiske Grayson Perry har sluppet. Med Onkel Sam som skjelett kjørende på en Harley med hodeskaller sprutende ut av eksospotta og ordene «Ride Free» vet vi hva han formidler med denne tallerkenen. Foto: Jarl Hole

En av Grayson Perrys mange fantastiske, glaserte, keramikkvaser. Denne har tittelen «Personal Creation Myth».
 Foto: Jarl Hole

En av Grayson Perrys mange fantastiske, glaserte, keramikkvaser. Denne har tittelen «Personal Creation Myth». Foto: Jarl Hole

«Selfie with Political Causes» Grayson Perry skriver at han laget trykket som en respons på framveksten av Social Justice Warriors (Krigerne for sosiale rettigheter), særlig på nettet. De har som mål å befri verden fra rasisme, homofobi, sexisme og fattigdom, men de strever samtidig med demokratiets giftige biprodukter: ytringsfrihet og toleranse. Bildet er inspirert av et indisk miniatyrmaleri, et rytterportrett av en enorm hest med en knøttliten rytter vaglende på ryggen.
 Foto: Jarl Hole

«Selfie with Political Causes» Grayson Perry skriver at han laget trykket som en respons på framveksten av Social Justice Warriors (Krigerne for sosiale rettigheter), særlig på nettet. De har som mål å befri verden fra rasisme, homofobi, sexisme og fattigdom, men de strever samtidig med demokratiets giftige biprodukter: ytringsfrihet og toleranse. Bildet er inspirert av et indisk miniatyrmaleri, et rytterportrett av en enorm hest med en knøttliten rytter vaglende på ryggen. Foto: Jarl Hole

I følge eget utsagn har Grayson Perry bestandig elsket custom sykler og i 2008 hadde han nok penger til å få laget sin egen. Han ønsket å fremstå som et alternativ til den maskuline biker-kulturen så istedenfor macho flammer og nakne kvinner så lakkerte han sykkelen rosa, jentete og leken. På hver side av tanken står ordene Humility (ydmykhet) og Patience (tålmodighet).
 Foto: Jarl Hole

I følge eget utsagn har Grayson Perry bestandig elsket custom sykler og i 2008 hadde han nok penger til å få laget sin egen. Han ønsket å fremstå som et alternativ til den maskuline biker-kulturen så istedenfor macho flammer og nakne kvinner så lakkerte han sykkelen rosa, jentete og leken. På hver side av tanken står ordene Humility (ydmykhet) og Patience (tålmodighet). Foto: Jarl Hole

Sykkelen er et slags mobilt kapell for barndommens favorittbamse Alan Measles (Alan meslinger) noe i likhet med den Popemobilen katolikkenes pave blir fraktet rundt i. Alan Measles skimtes sittende inne i toppboksen.
 Foto: Jarl Hole

Sykkelen er et slags mobilt kapell for barndommens favorittbamse Alan Measles (Alan meslinger) noe i likhet med den Popemobilen katolikkenes pave blir fraktet rundt i. Alan Measles skimtes sittende inne i toppboksen. Foto: Jarl Hole

Det må være lov å kalle dette et noe spesielt førermiljø!
 Foto: Jarl Hole

Det må være lov å kalle dette et noe spesielt førermiljø! Foto: Jarl Hole

Kunstneren selv i salen. I 2010 kjørte Grayson Perry ekvipasjet på en lengre rundtur i Tyskland. Kjøreutstyret overgår det ypperste fra Rukka!
 Foto: Jarl Hole

Kunstneren selv i salen. I 2010 kjørte Grayson Perry ekvipasjet på en lengre rundtur i Tyskland. Kjøreutstyret overgår det ypperste fra Rukka! Foto: Jarl Hole

«The Vanity of Small Differences» består av seks store billedtepper som beskriver en engelsk klassereise. Alle seks teppene vises på Nasjonalmuseet og kunstverket regnes som et av de mest sentrale verkene i Grayson Perrys produksjon. Bildet viser det siste teppet hvor vår mann Tim, suksessrik, nyrik og nyskilt med ung elskerinne der han ligger på fortauet etter han i overmot har plantet Ferrarien sin i en lyktestolpe. En sykepleierske som tilfeldigvis kommer forbi ulykkesstedet støtter opp den døende Tim. «All he said to me was Mother! All that
money and he dies in the gutter» - «Alt han sa til meg var Mor! Alle de pengene og han dør i denne gørra»
 Foto: Jarl Hole

«The Vanity of Small Differences» består av seks store billedtepper som beskriver en engelsk klassereise. Alle seks teppene vises på Nasjonalmuseet og kunstverket regnes som et av de mest sentrale verkene i Grayson Perrys produksjon. Bildet viser det siste teppet hvor vår mann Tim, suksessrik, nyrik og nyskilt med ung elskerinne der han ligger på fortauet etter han i overmot har plantet Ferrarien sin i en lyktestolpe. En sykepleierske som tilfeldigvis kommer forbi ulykkesstedet støtter opp den døende Tim. «All he said to me was Mother! All that
money and he dies in the gutter» - «Alt han sa til meg var Mor! Alle de pengene og han dør i denne gørra» Foto: Jarl Hole

Utstillingen med Grayson Perry avsluttes søndag 26 mars. Hvis du er tilreisende til Oslo for å besøke årets MC-Messe på Nova Spectrum i Lillestrøm bør du også sette av noen timer til å besøke Nasjonalmuseet så får du se hvor mangfoldig og interessant kunstens verden er på sitt beste. Fra Christian Krohgs «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» til Grayson Perrys mangfoldige og utfordrende uttrykk.

Annonse
Annonse