Klargjør siden...
Annonse
Annonse
MC-avisa

Vi har testet nye V-Strom 800DE

V-Strom 800 er leken, og har en god stående posisjon. Å leke seg på grusen er ingen sak.
 Foto: Lenka Leginova

V-Strom 800 er leken, og har en god stående posisjon. Å leke seg på grusen er ingen sak. Foto: Lenka Leginova

Forventningene til nye Suzuki V-Strom 800DE er skyhøye. Endelig har produsenten kommet opp med en adventure sykkel i den harde 700-900 klassen, med 21" framhjul, høy bakkeklaring og lang fjæringsvei. Dette har vi ventet lenge på. Selv om V-Strom modellene har blitt populære, har ikke Suzuki hatt en eventyrsykkel som håndterer de mest krevende underlagene. Det er nettopp det denne nye V-Strom 800DE skal kunne tilby.

Publisert:

Sist oppdatert: 07.07.2023 kl 15:04

DE 800 ser moderne og tidsriktig ut. Gullfarga forgafler og eikefelger er alltid kult. Den har synlig gitter bakramme og litt kantete design både på sidepaneler, tank og nebb. Hele utseendet minner mer om det vi på 80 og 90 tallet kalte «Offroadere». Samtidig har sykkelen mange moderne komponenter. Under det lille kåpeglasset sitter to frekke små led-lyktene i front, som er hentet fra GSX-S1000, og bak kåpeglasset sitter et nytt og moderne TFT display. Motoren har fin finich og er godt eksponert fra sidene. Den har beskyttelse fra undersiden både av ramme og bukplate i sort plast. Tank og deksler er en miks mellom blanke lakkerte deler og matt plast i ulike farger. Akkurat fargevalgene på modellene er for meg en liten gåte, og for min del er fargevarianten jeg har på test den peneste.

Den nye 800en passer flott inn i fjellheimen i Hallingdal. Her er den i sitt ess. Med antispinn deaktivert, og ABS avslått bak, kan du virkelig ha det morsomt med denne sykkelen. Vi får mange mil i dette eventyrlandskapet under testen.
 Foto: Torbjørn Brevik

Den nye 800en passer flott inn i fjellheimen i Hallingdal. Her er den i sitt ess. Med antispinn deaktivert, og ABS avslått bak, kan du virkelig ha det morsomt med denne sykkelen. Vi får mange mil i dette eventyrlandskapet under testen. Foto: Torbjørn Brevik

Motoren er en helt ny konstruksjon og den første paralell-twinen fra denne produsenten. Den er pen i seg selv, og sitter nydelig integrert i ramma, godt beskyttet. Slagvolumet er på 776cc. med en ytelsene på 84 hk ved 8500 omdreininger. Maks dreiemoment er 78 Nm tilbys ved 6800 omdreininger. Ikke det frekkeste i klassen, men krefter som er til å leve med på en sykkel til dette formålet, og kreftene er der du trenger dem.

Vi koser oss på en gammel setervoll
 Foto: Lenka Leginova

Vi koser oss på en gammel setervoll Foto: Lenka Leginova

Elektronikken porsjonerer responsen fra motoren i tre nivåer; A, B og C, der A er det mest aggressiv, og C er et program beregnet for regn og glatte veier. Når det gjelder antispinn kan føreren kan velge en av fire moduser eller å deaktivere antispinn helt. De fire aktive modusene er forskjellige når det gjelder spinnfølsomhet på bakhjulene. Det handler om hvor raskt systemet skal gripe inn. Eller om det skal gripe inn overhodet. Modus 1 er den laveste følsomheten som tillater en viss grad av bakhjulsspinn og er best egnet for gode veiforhold. Modus 2 har er moderat og Modus 3 har det høyeste følsomhetsnivået for dårlige eller glatte veiforhold. Grusmodus (G) er en ekstra antispinn-innstilling som forsinker tenningstidspunktet og skal gjøre gruskjøringen enklere og mer underholdende for nybegynnere. OFF kobler ut alle antispinn-funksjoner. Av annen elektronikk kan vi nevne en ny 5 tommers farge TFT skjerm og quickshifter som virker både opp og ned.

Instruksjoner mottas av fotografen
 Foto: Viggo Carlsen

Instruksjoner mottas av fotografen Foto: Viggo Carlsen

Noe som er en forutsetning på dårlige veier, er skikkelige dempere. Her tilbyr 800en Showa demperne med hele 220 mm fjæringsvei, både foran og bak. Alt fult justerbart i forhold til forspenning retur og kompresjon. Dette sammen med bakkeklaring på 220mm, bør gjøre den nye Suzukién velegnet for dårlige underlag.

Testkjøring.

Vi må bare ta et skikkelig influenser-bilde
 Foto: Lenka Leginova

Vi må bare ta et skikkelig influenser-bilde Foto: Lenka Leginova

Jeg setter meg godt til rette, og oppdager det brede styret. Jeg må si jeg digger dette på denne type sykler. Man får en umiddelbar en følelse av kontroll. Sete kjentes komfortabelt, og gir meg god plass til beina uten at knevinklene blir for skarpe. Setehøyden er ikke mer en 855mm til tross for en bakkeklaring på 220mm. Dette bør være overkommelig for de fleste, og er ikke høyt til å være en adventure. Fjellveiene slynger seg innover vidda. Dette er første helga de er åpne, og vi har tatt med oss Suzukis nye utfordrer i den mellomstore Adventure klassen. Vi klarer ikke å la vær, men sender kladaser med grus ut av svingene og over bakketoppene. Det blir noen herlige dager i fjellet, der vi blir godt kjent med den nye modellen.

V-Strom 800 fungerer veldig godt på asfalt
 Foto: Lenka Leginova

V-Strom 800 fungerer veldig godt på asfalt Foto: Lenka Leginova

Etter halvannen uke med nye Suzuki DE 800 V-Strom, blir jeg gode venner med denne mellomstore adventureren fra Suzuki, og får kjenne både på styrker og svakheter. Det å kunne gjøre innstillinger både i antispinn, motorrespons og ABS mens du er i fart er en av styrkene. Resten av testen kan du lese i førstkommende nummer av MC-avisa (#7-23) som kommer i løssalg 20. juli. I mellomtiden ønsker jeg alle God Sommer!

SPESIFIKASJONER:
Pris: 169.900,-
Farger: Grå, Gul og Sort
Motor
Effekt 84 hk / 8500 omdreininger
Slagvolum 776 ccm
Tankvolum 20 liter
Dreiemoment 78 Nm / 6800 omdreininger
Boring/slag 84 x 70 mm
Utslipp 104 g/km
Gir: 6
Mål og vekt
Setehøyde 855 mm
Vekt 230 kg
Vandring framhjul: 220 mm
Vandring bakhjul: 220 mm
Bakkeklaring 220 mm
Akselavstand 1570 mm
Styrevinkel 28 grader
Bremser foran: Doble 2 stemplers Nissin kalipere
Bremser bak: Enkel 260 mm skive med enkel stemplet Nissin kaliper
Bredde 975 mm
Høyde 1310 mm
Lengde 2345 mm
Dimensjoner forhjul 90/90-21M/C 54H tube type
Dimensjoner bakhjul 150/70R17M/C 69H tube type
Kraftoverføring: D.i.d. O-ring kjede.

Annonse
Annonse