Tips oss:
Tips
99328760
Kontakt
Artikkelen fortsetter etter annonsen.
Lørdag 2. april er det sesongåpning hos MC Collection Tidö Slott. Etter pandemiens herjinger med nedstengninger og reiserestriksjoner er grensene igjen åpne mellom oss og broderfolket i øst.
Jarl Hole
Publisert: 17.03.2022 kl 08:52
Tekst: Jarl Hole.
Foto: Ola Österling og Jarl Hole.
Det blir en lettelse å kunne svinge seg opp i salen etter 2 år med abstinenser. Så lenge er det nemlig siden sist vi kunne sette kursen mot Tidö Slott utenfor Västerås. Jeg har fulgt MC Collection helt siden de holdt til i Rottneros Park utenfor Sunne i Värmland, og senere i Sollentuna utenfor Stockholm, og nå på Tidö slott hvor utstillingen åpnet 1. juni 2019.
MC Collection Tidö Slott holder til i vakre omgivelser i den såkalte «Stenstallen» i nær tilknytning til selve slottet. (Foto: Jarl Hole)
Hvordan komme ditt?
Fra Oslo til Tidö Slott er det ganske nøyaktig 45 mil å kjøre. De siste 3 kilometerne opp til slottet er en kupert og svingete, men asfaltert vei. Kommer du fra Oslo, kjører du E18 i retning Stockholm og passerer Karlstad, Karlskoga og Örebro, før du kommer til Västerås og tar av til høyre ved Bäckbymotet i retning Erikslund/Hamnen Ludvika Fagersta. Kjør rett frem mot hamnen. Etter å ha passert over jernbanebroen, svinger du til høyre i det andre krysset der står det et skilt som viser til Tidö Slott. Herfra er det ca. 10 km å kjøre på fin motorsykkelvei langs beitemark og jorder og gjennom mindre klynger av hus, helt til du kommer til et skilt med påskriften Tidö Slott 3 km. Her tar du til venstre og følger veien helt til du ser slottet på venstre hånd og parkeringsplassen til høyre. Da er du fremme og om du, etter å ha parkert motorsykkelen din, går noen titalls meter tilbake veien du kom og så tar til venstre bort en allé, finner du «Stenstallen» og MC Collection på høyre hånd.
Mennene som står bak MC Collection Tidö Slott er til venstre David von Schinkel som eier og bor på slottet og til høyre Christer R. Christensson som eier motorsykkelsamlingen. Utstillingen er kuratert av Caroline Romare. (Foto: Jarl Hole)
Med hjerte for Triumph
Etter at eiendomsutvikleren John Bloor kjøpte og revitaliserte Triumph, har det tradisjonsrike merket steget til himmels og funnet sin rettmessige plass blant verdens store produsenter. Triumph er igjen blitt et populært merke i Norge og resten av verden. Da er det ikke mer enn rett og riktig at MC Collection hedrer både merket og den legendariske konstruktøren Edvard Turner med en utstilling av Triumph motorsykler i alle former og farger fra 1938 til 2018. Hele 40 strålende objekter er med i utstillingen. Er du en Triumph-entusiast med sans for klassiske motorsykler og historie, er det nærmest obligatorisk at du finner veien til MC Collection Tidö Slott i løpet av 2022-sesongen.
Peter Williams rakk å bygge 5 replicaer av sin berømte John Player Norton før han døde. En av disse replicaene finner du på MC-Collection Tidö Slott. (Foto: Jarl Hole)
Mer enn bare Triumph
Når du først bestemmer deg for å besøke MC Collection Tidö Slott, skal du vite at samlingen er mer enn en vakker og interessant kavalkade av Triumph motorsykler. Her finner du også Peter Williams John Player Norton, en rekke Husqvarna-modeller, planebaneracere fra USA, crossykler, moderne superbikes og en Enfield Robin med dieselmotor pluss mye annet interessant på to hjul. En butikk hvor du kan kjøpe motorsykkellitteratur og et sted hvor du kan sette deg ned å ta en pust i bakken, finner du selvsagt også.
MC Collection Tidö Slott er klar for deg i 2022!
Husqvarna er et kjent svensk motorsykkelmerke. Selvsagt finner du flere Husqvarna modeller i samlingen. (Foto: Jarl Hole)
Flotte klassikere på rekke og rad. (Foto: Jarl Hole)
Triumph T100 Tiger 1939. (Foto: Ola Österling)
Triumph 500 Grand Prix 1949. (Foto: Ola Österling)
Triumph TR6 SS Trophy. (Foto: Ola Österling)
Triumph T 160 Trident 1976. Samling i bunn. Engelsk motorsykkelindustri er på vei utfor stupet, men Triumph greier å produsere en siste versjon av sin 3-sylindrede Trident med elektrisk starter, skiver foran og bak og bremsepedalen på høyre side. Så var det slutt. (Foto: Ola Österling)