Klargjør siden...
Annonse
Annonse
MC-avisa

MC Collection Tidö Slott 2022 – Hva får du se?

I midten av mars skrev jeg en artikkel og fortalte om MC Collection Tidö Slott og sesongåpningen som skulle finne sted lørdag 2. april. Jeg hadde ikke tenkt å være til stede selv, men da dagen opprant var det strålende vær fra en skyfri himmel her i Oslo, så jeg fikk på meg motorsykkelutrustningen og satt kursen mot Västerås og Tidö Slott. Det ble en kald, men fin tur på tørre veier med lite trafikk.

Publisert:

Tekst og foto: Jarl Hole.

Vel fremme var det bare å parkere og gå det lille stykket fra parkeringsplassen til den såkalte «Stenstallen» som huser MC Collection. Her var det nye og smilende ansikter i resepsjonen. Blant ansiktene var Caroline Romare, utstillingsansvarlig hos MC Collection. Jeg hadde sett Caroline tidligere under den store åpningen av MC Collection Tidö Slott i juni 2019, men aldri hilst på eller snakket med henne. Covid-19 pandemien satt en effektiv stopper for trafikk over grensen så min kontakt med MC Collection og Caroline har begrenset seg til utveksling av meldinger via e-post de siste to årene.

Det er alltid hyggelig og interessant å møte mennesker man bare har hatt kontakt med via nettet. Caroline tok meg med en runde i utstillingen og det var lett å konstatere at det har skjedd mye på to år. De viktigste forandringene er nok at andre etasje i «Stenstallen» er tatt i bruk og at Tidö Cykelmuseum har kommet til. Utstillingen forøvrig består av en fast utstilling med over 100 motorsykler og en temautstilling som fokuserer på Triumph.

Et besøk hos MC Collection Tidö Slott koster SEK 150,- for voksne og åpningstidene denne sesongen er følgende:

april og mai: lørdager og søndager kl. 11 – 17

juni, juli og august: tirsdag til søndag kl. 11 – 17

september og oktober: lørdag og søndag kl. 11 – 17

Det er en lang rekke arrangementer knyttet til MC Collection Tidö Slott gjennom hele sesongen så jeg anbefaler alle som planlegger et besøk å gå inn på hjemmesiden som du finner på www.mc-collection.com. Her kan du koordinere besøket ditt med prøvekjøringer, foredrag og andre arrangementer.

Under følger en fotokavalkade som viser noe av det du som besøkende vil finne på MC Collection Tidö Slott i år.

«Stenstallen» ved Tidö Slott huser MC Collection og Tidö Cyckelmuseum.

Fra parkeringsplassen er det kun en liten spasertur opp til «Stenstallen». Ser du dette skiltet er du på rett spor.

En fantastisk trio historiske Norton:

Til venstre har vi en Norton Manx 350 Racer fra 1959. Både Geoff Duke og ikke minst Mike Hailwood kjørte Norton Manx. Manx ble produsert i både 350 og 500 versjoner fra 1947 til 1963. Norton Manx er sannsynligvis den mest legendariske raceren noensinne.

I midten står en John Player Norton Replica fra 2015. Det er en replica av den raceren Peter Williams vant Formula 750-løpet på Isle og Man med i 1973. Peter Williams konstruerte den ekstremt lave og lette sykkelen med en banebrytende monocoque-ramme i stål. Lav luftmotstand og lav vekt kompenserte for manglende ytelse (76 hk) og sikret en historisk seier på Isle of Man. I 2014 bestemte Peter Williams og hans samarbeidspartnere seg for å lage en begrenset serie på maksimalt 25 replicaer. Det utstilte eksemplaret er JPN 003 og ble brukt som utstillings og testeksemplar i England før den kom til MC Collection.

Til høyre finner vi en Norton Commando 750S fra 1970. Denne modellen ble introdusert på Earls Court Showet i England i 1967. AMC gruppen som eide Norton på den tiden greide ikke å utvikle forretningsideen og merket og i 1978 var det slutt og portene stengte. Bengt Lyrèn har bygd opp dette flotte eksemplaret.

Den såkalte «fiskehalepotta» kan man finne på flere engelske motorsykler. Dette utsøkte eksemplaret sitter på en Ariel Square Four.

Årets temautstilling er Triumph. De fleste objektene finner du i andre etasje i «Stenstallen», men en 5TA Speed twin fra 1961 med motor på 498cc og 27 hk samt en 500 Grand Prix fra 1949 med motor på 498cc og hele 40 hk finner du i første etasje.

En utstilling av motorsykler uten japanske modeller er ingen utstilling. Her ser vi blant annet en såkalt «Vannbuss» fra Suzuki og en navstyrt Yamaha GTS pluss sykler fra Kawasaki og Honda.

Fra 1910 til 1930 var såkalt boardtrack-racing (plankebaneløp) populært i USA. På sykler uten bremser raste tidens dårer frem i hastigheter opp mot 160 km/t. på baner oppført i treverk. Aktiviteten var livsfarlig, men lønnsom og dro titusenvis av tilskuere. Plankebaneløp døde ut på slutten av 20-tallet da den store depresjonen festet grepet.

Husqvarna har satt dype spor etter seg i motocross. Sammen med en enslig Royal Enfield skrur fire Husqvarna seg opp mot taket.

Indian Scout fra 1926. Den første Scout-modellen ble lansert i 1920 med en sideventilert motor på 600 cc. 1920-tallet var vanskelige for de amerikanske motorsykkelprodusentene, og bunn ble nådd da børsen i New York havarerte i 1929. Indian overlevde, men gikk konkurs i 1953. Merkenavnet Indian er på vei tilbake til nye høyder under eierskap av Polaris-konsernet og modellnavnet Scout er re-lansert.

MV Agusta 125 cc fra 1949. Ensylindrede totaktere er knapt hva man vanligvis forbinder med MV Agusta. Denne modellen som faktisk tok en 4.-plass i 125cc klassen i 1949 er et unntak. Ytelsen var 10,5 hk. Året etter lanserte MV en firetakter med doble overliggende kamaksler i denne klassen.

Ducati-folket får også sitt hos MC Collection.

På 1950-tallet fikk det svenske politiet i oppdrag å stå for trafikkovervåkningen. Politiet utdannet særskilte MC-poliser og bestilte 54 spesialutrustede Triumph T110 Tiger til denne tjenesten i 1954. Motoren var på 650 cc med en ytelse på 42 hk. Senere gikk det svenske politiet over til å bruke sykler fra BMW.

Utstillingsansvarlig Caroline Romare driver «førstehjelp» på en av utstillingsdukkene som inngår i temautstillingen om Triumph.

3 x Norton nok engang. Men denne gang i sort/hvitt versjon. På sett og vis gir sort/hvitt bilder mer autensitet til bilder av motorsykler fra forgangne tider, etter min mening.

Annonse
Annonse