Tips oss:
Tips
99328760
Kontakt
Artikkelen fortsetter etter annonsen.
Testsesongen ble avsluttet med hornmusikk og «rød løper» for undertegnet, testfører Ole-Andreas Isdahl, som kom hjem med tallerkenrunde øyne etter fire dager på nye Ducati Multistrada V4. Selv om det var høst og bare 15 grader, holdt det godt til at jeg fikk god varme i dekka og et godt grep om asfalt og grus.
Ole-Andreas Isdahl
Publisert: 16.10.2021 kl 08:40
Tekst: Ole-Andreas Isdahl.
Nye Multisttrada V4 fikk en litt trang fødsel rett etter at den ble lansert i år. En underleverandør ble nemlig årsak til at de nye syklene ble tilbakekalt eller holdt tilbake for et motorbytte. Men de store produsentene tar i slike tilfeller ansvar og gjør stort sett alltid det som må gjøres, og feilen ble derfor utbedret til alles tilfredshet, dog med litt venting. Men, hvem teller vel de tapte slag på seierens dag når resultatet blir så bra som dette?
Den eldre 1260-modellen med «L-twin»-motor var imponerende nok, og jeg forventet egentlig ikke så veldig mye mer av den nye V4.modellen. Vel, jeg var spent på motoren, men kunne ikke forestille meg at sykkelen gjennomgående var blitt så mye bedre! Jeg er ingen lang fører og synes jo at den høyreiste italieneren var stor nok ved første øyekast. I tillegg syntes jeg at det var mye karosseri rundt kåpe og tankseksjonen, men det var det siste jeg reflekterte over i den saken. Da jeg rulla i gang maskinen ble jeg tatt til et helt annet sted, og jeg måtte i likhet med Ducati tilbakekalle alle mine egne førsteinntrykk – ærre mulig!
Norgesmester i Superbike Ole Bjørn Plassen ga meg en teknisk brief før jeg dro av gårde, og da jeg spurte ham om dette var veldig annerledes enn forgjengeren, nikken han med et smil og sa: «Ja, veldig!» Og selv om Ole Bjørn selvfølgelig og faktisk er Norges beste superbike-fører, tenkte nå jeg at hvor annerledes kan dette være da? Men selvfølgelig hadde Norgesmesteren helt rett. Dette er virkelig annerledes, og det på veldig mange områder.
Skal du kjøpe ny touringmaskin til neste år, må du for all del lese testen av denne sykkelen i MC-avisa (testen kommer i nr. 1-2022/Norsk MC-katalog 2022, red.anm.). Du kan rett og slett ikke løpe av gårde for å kjøpe en motorsykkel til ca. 300.000 kroner uten å ha satt deg tilstrekkelig godt inn i hva dette er. Ducati Multistrada V4 reiser lengre enn konkurrentene, og de har tatt mange grep for at du skal kunne kjøre rett inn i motorsykkelhimmelen på en hvit vakker sky og bli der så lenge du sitter på sykkelen.
Så neste gang du skal kjøpe touringsykkel – «do your homework»!