Annonse
Annonse
MC-avisa

En måned med Royal Enfield Scram 411 – inntrykket så langt

I år lanserte Royal Enfield sin nye Scram 411, ja Scram som i «scrambler», med nesten samme spesifikasjoner som Himalayan-modellen. En endunker på 25 hk og 32 Nm, med en herlig kjøreposisjon både stående som sittende, setehøyde på fine 795 mm, akselavstand på 1455 mm, et 19 tommers forhjul, dempervanding på hele 190 mm, og kjøreklar vekt på 185 kg. Ja, slikt blir det moro av.

Publisert:

Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl.

Undertegnede har kjørt modellen i snart 6 uker og 3000 km, og har blitt skikkelig godt kjent med overraskelsen som kom ganske så uanmeldt på markedet i vår. MC-avisa har hatt et par eksemplarer tilgjengelig og synes det er betimelig å melde tilbake hva vi synes etter å ha levd med modellen i disse ukene. Vi har kjørt mye og variert og brukt sykkelen i hverdagen, på tur, på asfalt, på grus, på sti og i fjellet, og vi er rett og slett overlykkelige.

Dette er en stjerne av en motorsykkel med et festlig og kult design, og fargekombinasjonene er ditto kule og elegante. Såpass vellykket at sykkelen suser rett inn i «head-twister»-kategorien. Makan til oppmerksomhet fra alle slags folk har jeg vel aldri opplevd å få, alle synes å ha ett eller annet forhold til Royal Enfield, og de er positive, uten unntak.

Jeg har kjørt sykkelen i følge med både A2 (mellomtung) og A-sykler (tung), og ytelsen er forbausende. Få eller ingen av de jeg har kjørt med var på forhånd i stand til å hverken tro eller forvente at sykkelen kunne følge de store så godt som Scram 411 faktisk kan. Ergonomi, styregeometri, ramme og dempere leverer milevis over det du kan forvente av en A2-maskin til 66.000 kroner! Lyden fra endunkeren er helt strålende, og 70/30 dekkene fra CEAT (som ikke er en så kjent dekkprodusent, men likevel en stor aktør) leverer knallbra på alle typer underlag og føreforhold. Dekkene er myke, men samtidig tilstrekkelig faste og holder et veldig godt grep når farten øker. Dekkene tåler røff behandling både på og utenfor vei, og det er i seg selv imponerende.

Nå tenker du helt sikkert, hvordan i alle verden kan 25 hk og 32 Nm bli så festlig! Ja, det kan du saktens spørre om, men av og til klarer dyktige fabrikanter og ingeniører å produsere stjerner. Motoren er selvfølgelig ikke superrask, men den er sterk, og styregeometrien er festlig og funker kjempebra både på og utenfor vei.

Du sitter inne i sykkelen slik at balanseringen av både sykkel og fører er helt optimal, kunne ikke vært bedre faktisk. Det 19 tommer store forhjulet holder roen foran, og sykkelens konstruksjon bidrar til at vi har veldig god kontakt med forhjulet både når du sitter og når du står. De ergonomiske forholdene er bortimot perfekte, og alle typer kjøring er bare skrekkelig morsomt. Du kan kjøre over alt med Scram 411, rett og slett dra på oppdagelsesferd over alt! Scram 411 kan til og med tilby erfarne førere mye kjøreglede, så dette er på ingen måte bare en maskin for A2-ligaen, her kan de store gutta også lett finne mye tilfredstillelse og kjøreglede, uten tvil.

Jeg har brukt lastesystemet fra Kriega (US-20 og OS Combo 12) som jeg synes passer kjempebra på Scram 411. Disse systemene fungerer svært godt under alle forhold, sitter godt på sykkelen og bygger lite i bredde, neste umerkelig under kjøring.

Jeg er spesielt imponert over sykkelens bruksområde, motor, girkasse, instrument og styregeometri, og kan vel anføre at jeg på den svake siden opplever setet som litt mykt (liker harde seter når jeg skal kjøre langt) og ByBre-bremsene som strengt tatt kunne vært litt heftigere. Men dette er et kost-nytte-spørsmål, og til denne prisen aksepterer vi glatt alt som det er. Scram 411 får en strålende fireukers kritikk, og dette er virkelig en sykkel som kan anbefales, selv for de som tror de trenger 1000 kubikk eller mer!

Anbefaling: Følg med på Royal Enfiled, der skjer det mye, og utviklingen går fort.

Annonse
Annonse