Annonse
Annonse
MC-avisa

Intervju med Deniz Öncü:

- Nå kan jeg si at jeg er en Grand Prix-vinner!

Den alltid karismatiske norskfødte Moto3-føreren er usedvanlig blid for tiden.
 Foto: Ajo Motorsport

Den alltid karismatiske norskfødte Moto3-føreren er usedvanlig blid for tiden. Foto: Ajo Motorsport

Deniz Öncü har akkurat kjørt sine to aller beste løp og han er sterkere og mer selvsikker enn noen gang. Først en meget sterkt andreplass på Mugello for to uker siden, og så endelig seier på Sachsenring i Moto3 forrige helg. Vi har fått en prat med Deniz som er på plass i Nederland for å kjøre på mer krevende Assen nå i helgen.

Publisert:

Sist oppdatert: 24.06.2023 kl 15:24

Mugello-banen i Italia har en av de mest beryktede langstrekkene på hele MotoGP-kalenderen som måler hele 1.141 km i lengde og noe helling like før innbremsing. En lang rekke fartsrekorder i sirkuset settes nettopp på dette langstrekket, og da teller de små marginene som blant annet vekt og høyde på fører, som igjen blir avgjørende også for aerodynamikken. Deniz var liten, men nå raver han hele 173 cm fra bakken, noe som er vesentlig høyere enn mange av hans konkurrenter og som gir store utfordringer for ham på de små Moto3-syklene hvor han blant annet sliter med å komme godt nok ned bak kåpeglasset. Og på Mugello i år kjørte Deniz imponerende teknisk bra på hele banen hvor han nok kjørte best av alle, men tapte på langstrekket runde etter runde, noe som ble avgjørende også på sisterunden hvor han tapte seieren med én sykkellengde før mållinjen på langstrekket.

Deniz er på plass på den krevende Assen-banen i Nederland hvor han i helgen kjemper om nye og viktige poeng i mesterskapet.
 Foto: Ajo Motorsport

Deniz er på plass på den krevende Assen-banen i Nederland hvor han i helgen kjemper om nye og viktige poeng i mesterskapet. Foto: Ajo Motorsport

Sachsenring i Tyskland er annerledes, her er langstrekket 700 meter, og mållinjen kommer tettere på siste sving. Kanskje var det nettopp dette som ble avgjørende når Deniz forrige helg endelig kunne håve i land sin aller første seier i serien på denne banen? Og hva med neste runde som går nå i helgen på Assen i Nederland hvor banen består av flere langstrekker men hvor knapt noen er helt rette? Og hvordan ser resten av sesongen ut for Deniz selv akkurat nå? Vi var så heldige at vi fikk en eksklusiv prat med Deniz i en så travel og spennende tid.

Aldri før har vi sett Deniz så teknisk god, konsistent og selvsikker som nå.
 Foto: Ajo Motorsport

Aldri før har vi sett Deniz så teknisk god, konsistent og selvsikker som nå. Foto: Ajo Motorsport


Gratulerer så mye med den fantastiske seieren! Hvordan føles det nå?

Tusen takk, dette betyr så utrolig mye for meg!

Deniz øverst på pallen i Tyskland, endelig som vinner av et Grand Prix løp!
 Foto: Ajo Motorsport

Deniz øverst på pallen i Tyskland, endelig som vinner av et Grand Prix løp! Foto: Ajo Motorsport

Hvordan har du hatt det etter forrige helgs løpsseier?
Haha, det var helt ubegripelig, for jeg har ventet på denne seieren lenge, og når man endelig klarer det, så er det helt utrolig! Helt ærlig, jeg stort sett bare skrek og ropte og var full av energi. Jeg ønsket å feire med en stor fest om kvelden, men der i Tyskland var alt dessverre stengt, så det eneste jeg kunne gjøre var å kjøpe noen drinker å ta med til hotellrommet å lage et slags eget room party, forteller en veldig glad og lattermild Deniz over telefonen fra Assen. - Det ble den dagen i livet jeg aldri vil glemme, garantert! Nå kan jeg si at jeg er en Grand Prix vinner, ufattelig... , det er så spesielt!

...og ja, etter forrige podium jeg var litt nedstemt, for jeg tapte (seieren) bare noen få meter før målstreken, du vet... når dette skjer gang på gang, mentaliteten jobber mot meg og man føler at seieren aldri kommer. Men denne gangen kunne jeg lage en plan på løpet, å bare vinne løpet, vinne om så med bare noen meter og gjøre det på min måte. Det var helt spesielt, og det ga meg en ekstra styrke, og endelig all den glede, alt var bare fantastisk!

Det er for tiden meget god stemning i Red Bull KTM Ajo-teamet. Her er Deniz sammen med teamsjef Aki Ajo.
 Foto: Ajo Motorsport

Det er for tiden meget god stemning i Red Bull KTM Ajo-teamet. Her er Deniz sammen med teamsjef Aki Ajo. Foto: Ajo Motorsport

Ja, det så ut som at du kjørte løpet taktisk annerledes denne gang?
Midt i løpet på Sahcsenring ble det supertøft for meg for jeg kjempet mye med kramper i leggen, så jeg kunne ikke fokusere på å vinne løpet. Jeg måtte kjempe så mye mot smertene og prøve å finne en måte å håndtere smertene på, noe jeg gjorde. Så fulgte jeg med på Sasaki og tenkte at «jeg har hastigheten, bør jeg passere eller ikke?». Men jeg bestemte meg for å se hvor han var sterkest og hvor jeg var sterkest. Jeg så at det var to sektorer samt de siste to svingene hvor jeg var sterkere enn ham. Så jeg bare forberedte meg og tenkte «hva om jeg ikke passerer ham?, vent på den siste runden, på de siste to svingene». Og jeg prøvde først tre ganger å passere ham uten at jeg hadde planer om å gjøre det, bare for å teste ut og se hva som ville skje. Selve støtet var allerede planlagt i hodet, lenge før den siste svingen på siste runden. Jeg var forberedt, siste sving på siste runde, det ville bli min mulighet, og jeg vil vinne løpet!

Deniz fokusert før løpsstart på Sahcsenring forrige helg hvor han stakk av med seieren.
 Foto: Ajo Motorsport

Deniz fokusert før løpsstart på Sahcsenring forrige helg hvor han stakk av med seieren. Foto: Ajo Motorsport

...ja og, som du sa, jeg gjorde to forskjellige løp på Mugello og Sahcsenring. Problemet i løpet på Mugello var at det betydde ingenting hvor sterk jeg var i løpet, konkurrentene tok meg igjen på langstrekket uansett. Spesielt på siste runden, det beste jeg kunne gjøre var å passere dem alle og prøve å kjøre ut av siste sving med størst mulig forsprang for å prøve å vinne løpet. For uansett om jeg var nummer to eller tre ut av svingen greide jeg aldri å komme først over målstreken, så det var min eneste mulighet, å prøve å få så stort forsprang som mulig. Mine sjanser til å vinne på Mugello var mindre, men noe var annerledes, for om du kommer tidlig nok først ut av siste sving så kan du vinne.

Deniz i heftig innbremsing på Mugello-banen.
 Foto: Ajo Motorsport

Deniz i heftig innbremsing på Mugello-banen. Foto: Ajo Motorsport

Du ser veldig sterk og selvsikker ut nå. Hva har du gjort for å oppnå dette?
- Helt ærlig, I hele år har jeg vært sterkere enn de forrige år. Tidligere har jeg ikke fått vist helt mitt potensiale, mye på grunn av krasj og uflaks, som for eksempel på Jerez hvor jeg hadde feil med dekket i løpet. Men i de siste to til tre løp har jeg virkelig fått vist hva jeg kan prestere og resultatene viser dette. Jeg har ekstra selvtillit i år, mentaliteten i meg og teamet er nå veldig sterk.

Og du virket enda sterkere når du kom tilbake fra oppholdet etter Le Mans?
I den korte sommerpausen som var to uker etter Le Mans, dro jeg til Spania for å trene en uke. Og helt ærlig, fra da av fikk jeg mer tillit til meg selv, for i Spania trente jeg med større motorsykler – 600cc motorsykler – og når jeg så potensialet jeg hadde på raskere motorsykler – hvor det ikke er av stor betydning om jeg veier 5 kilo mer eller mindre – og jeg greide å ta første posisjon, ja, da var dette øyeblikket som ga meg ekstra selvtillit.

Deniz kjørte svært teknisk bra og ledet løpet på den folkekjære banen Mugello i Italia, men dessverre holdt det akkurat ikke til seier.
 Foto: Ajo Motorsport

Deniz kjørte svært teknisk bra og ledet løpet på den folkekjære banen Mugello i Italia, men dessverre holdt det akkurat ikke til seier. Foto: Ajo Motorsport

Har du noen favorittbaner blant de neste løpene?
- For å ta denne uken, Assen vil bli utrolig hardt for meg på grunn av langstrekkene. Jeg har en rekke baner som jeg liker, men her må jeg være sterkere. For meg er på et vis alle banene like, det er ikke så viktig (hvilken bane), man må alltid gjøre sitt beste uansett. Men nå skal vi kjøre på Assen, og forhåpentligvis kan jeg fullføre min jobb her så godt som mulig, som jeg alltid prøver å gjøre.

Du er nå på femteplass sammenlagt med 78 poeng, Holgado leder med 125 poeng. Hva er dine mål for årets mesterskap?
- Mesterskapet er veldig langt med fremdeles tretten runder igjen. Man vet aldri hvordan mesterskapet vil utvikle seg og hvilke førere som er konsistente, det er veldig vanskelig å vurdere og man vet aldri hva som kan skje. Jeg ser litt annerledes på det, ser ikke på sluttresultatet enda. Jeg ønsker å få det beste jeg kan få ut av hver uke, og til slutt, når vi kommer til slutten av mesterskapet, vil jeg være trygg på at jeg gjorde mitt aller beste, så jeg legger ingen press på meg selv om å vinne mesterskapet. Selvfølgelig vil jeg, men for meg er det viktigere å få flest mulig poeng hver løpshelg, så får vi se om dette gjør at jeg kan vinne mesterskapet i slutten av sesongen.

Deniz gratuleres i parc ferme etter en meget sterk andreplass i Italia. Legg merke til hans lille hyllest til Norge inni hjelmen.
 Foto: Ajo Motorsport

Deniz gratuleres i parc ferme etter en meget sterk andreplass i Italia. Legg merke til hans lille hyllest til Norge inni hjelmen. Foto: Ajo Motorsport

Rundt 40 nordmenn er per nå klare for å dra til Misano for å heie på deg...
..wao, 40 mennesker?! Wow, haha, det er mye! Waooo, det er ikke verst! Jeg kan ikke vente med å ankomme Misano!!!

Første pallplass i år kom på Mugello da han tok andreplassen, som ble hans femte andreplass i serien.
 Foto: Ajo Motorsport

Første pallplass i år kom på Mugello da han tok andreplassen, som ble hans femte andreplass i serien. Foto: Ajo Motorsport

Den åttende runden i serien går av stabelen på Assen i helgen, og på første fritrening fredag kjørte Deniz inn til trettende raskeste tid med tiden 1’42.6990. På andre fritrening forbedret han posisjonen til ellevte beste tid men med tiden 1’42.8150, som bare rakk til syttende beste kombinerte tid. Med dette måtte Deniz ut i første kvalifisering lørdag for å prøve å kvalifisere seg til andre kvalifisering.

Lørdag ble en bedre dag på jobben for Deniz, hvor han satte tiden 1’42.1270, noe som rakk til tredje beste tid og videre til andre kvalifisering. I andre kvalifisering fortsatte Deniz å forbedre sine rundetider og ledet en stund kvalifiseringen, før hans beste tid 1’41.5200 ga ham femte beste tid, kun 0.339 bak japaneren Ayumu Sasaki som vant på Assen i fjor, men som Deniz tok i siste sving på Sachsenring sist søndag når han tok sin første seier.

Det ligger an til nok et spennende race i Moto3, og løpsstart er i morgen søndag klokken 11.00.

Annonse
Annonse