Tips oss:
Tips
99328760
Kontakt
Artikkelen fortsetter etter annonsen.
En herlig sportstourer på Sardinske spagettiveier Foto: Yamaha
Yamaha lanserer nå sin mest avanserte modell noensinne. Ja, denne modellen overgår også de aller fleste konkurrenter i utstyrsnivå med helt nye teknologiske hjelpemidler. Vi er på solfylte Sardinia for på prøve sykkelen på noen av de beste motorsykkelveiene i verden.
Kyrre Hagen
Publisert: 22.04.2023 kl 13:54
Sist oppdatert: 23.04.2023 kl 14:33
Bortsett fra nye farger ser Yamaha Tracer 9 GT+ ved første øyekast ut som den tidligere modellen. Tar vi en nærmere titt oppdager vi snart noen forskjeller. Det som er enkelt å få øye på er den nye TFT skjermen som endelig er på plass. Det nye instrumentet er oversiktlig og ryddig, og gir informasjonen på en god måte. Det neste vi oppdager er den nye Borch radaren som er nydelig integrert i fronten på sykkelen. Borsch er foreløpig den eneste som leverer slikt system tilpasset til motorsykkel, og vi finner tilsvarende system på de mest avanserte modellene fra BMW, Ducati og KTM. Av andre endringer ser vi raskt at bryterne på styreholkene nå er endret, og har blitt mye ryddigere og intuitive. Også sete er nytt, med andre synlige små «putepartier».
Fint integrert radar Foto: Yamaha
3. generasjons quckshifter GT+ har fått en ny quckshifter. Denne har også mulighet til å gire ned selv under akselerasjon, eller opp under fartsreduksjon. Dette har ikke vært mulig tidligere, da forrige generasjon kun ga mulighet til å gire opp under akselerasjon, og ned under fartsreduksjon. Den nye quickshifteren har altså ingen begrensninger.
Nytt flott 7 tommers TFT skjerm Foto: Yamaha
NY TFT-skjerm og betjeningsknapper Den nye TFT-skjermen er sammen med de nye betjeningsknappene en klar forbedring på GT+ modellen. En ny joystick på venstre styreholk tar deg enkelt inn i de ulike menyene. Joysticken virker i fire retninger, og du bekrefter de ulike valgene med å trykke den inn i midtposisjon. En knapp under joysticken ter deg tilbake. Dette gjør det veldig enkelt å komme inn og gjøre innstillinger på oppsettet av sykkelen.
Den nye TFT-skjermen er i virkeligheten 7 tommer. Skal du ha fult utbytte av TFT-skjermen må du laste ned to apper, Yamaha´s My ride og Garmin Motorize App. Deretter må du og koble mobilen din til sykkelen både med Wifi og Bluetooth. Etter dette for du en rekke funksjonaliteter som blant annet å få opp navigasjon på skjermen. I tillegg kan du dele ruter, og få opp ulik informasjon om kjøringen din. Garmin appen er et abonnement, men vil være vel verd pengene.
Dette er en sykkel du kan dra på skikkelig langtur med Foto: Yamaha
Dempere og kjøremodus Som på forrige modell har sykkelen fire kjøremoduser som du enkelt velger mellom på egen knapp. Demperne fra Kayoba er elektronisk justerbare. Nytt er det at demperne også påvirkes av radaren og det nye UBS systemet. For å si det enkelt påvirker alle sykkelens styringssystemer demperne. Innstilling A-1 er for normal kjøring (SPORT eller CUSTOM), mens A-2, vil gi deg mykere dempere (STREET, RAIN eller valgfritt på CUSTOM).
En veldig bra sykkel som har blitt flere hakk bedre Foto: Yamaha
Prøvekjøring Vi er som sagt på Sardinia for å testkjøre sykkelen på veier som virkelig kan utfordre både sport og touring. Gjennom det runde grønne landskapet ligger kilometervis med flotte motorsykkelveier. En orgie av svinger. Motoren starter med et herlig lite brøl, og snart er vi på vei gjennom det herlige Sardinske landskapet. Jeg sitter godt oppreist på denne sykkelen, og har herlig oversikt forover og i speilene bakover. Å dra sykkelen ut på girene er en skikkelig opptur. Motoren gir et fantastisk brøl, som får deg til å smile. Den er skikkelig dravillig helt fra bunnen. Den nye quckshifteren fungerer utrolig bra, langt bedre enn den forrige. Vi kjører et godt stykke på motorvei for virkelig å få testa den nye adaptive cruisekontrollen.
Dette og mye mere kan du lese i den komplette testen som kommer i MC-avisas nr. 5-2023 som kommer i løssalg 25. mai.